fredag 31 augusti 2012

Vandring

Förra helgen var jag på vandring.  Det var del två av Resa mot okänt mål. Förra året gav ju vättevännen sig själv en vandring med oss till Fulufjället i 30 årspresent och i år fick hon en vandring av oss i födelsedagspresent. Det blev vackert och lite mödosamt!

Silverleden är dryga 6 mil lång med mycket upp och ned för höjder. Vi skulle ha gått hela på 2 1/2 dag men fick avbryta dag 2 då sambon fick problem med ryggen. Som tur var hade vi bestämt oss för att gå leden motsols (den går i en cirkel runt Hällefors) och fick helt klart se de vackraste bitarna av leden.

 
 Fredag, som var halvdagen pga resan dit, gick vi dryga två mil i mestadels vacker terräng.

Vid Vackerfallet stannade vi och gjorde oss en kopp kaffe

Längs leden fanns mängder med kantareller, blåbär och lingon
 
Eftermiddagsfikat vid Sundsudden bjöd på vacker omgivning och tyskt sällskap. De var på kanotsemester och det måste jag säga verkar väldigt lockande till nästa år.



Stärkta av fika och mesost gav vi oss i kast med att bestiga ugglekullen, 327 m.ö.h. Det här var även en av anledningarna till att gå leden moturs. Från detta håll är kullen mycket brant, något iaf jag hellre möter i uppförsbacke än utförslöpa.


Utsikten var värd mödan!

Vårt nattläger vid Södra svensken bjöd på vacker utsikt med verkligt sjönära läge. Dessutom var det ett ypperligt vindskydd med bänkar att bädda på, ordentlig eldstad och gott om ved (som visserligen var i blötaste laget).




 När vi vaknade låg dimman tät och vi tillät oss ta en ordentlig sovmorgon följd av grötfrukost och stekta kantareller.



Lördagens vandring innehöll mängder av gamla ruiner från den järn- och silverbrytning som bedrivits i området.


En av dagens, för att inte säga vandringens, höjdpunkter var den stora slagghögen Björnhöjden.

Så häftigt!
 Det sista på vår vandring blev Silverknuten, 376 m.öh. Här finns ett utkikstorn som jag min höjdrädsla till trots var tvungen att klättra upp i.



En fin vandring trots lite regn, tung packning och sambons trasiga rygg. Nu längtar vi till nästa års äventyr!

4 kommentarer:

disa sa...

Vilken underbar vandring!! Och jätte vackra bilder. =)

Heldri sa...

Jag valde att lämna systemkameran hemma för att inte tynga packningen ännu mer så jag är glad att det gick att få skapliga bilder med de små digitalkamerorna vi har. Det var lite svårt med ljuset när jag var uppe i utsiktstornet och så var jag lite för upptagen med att vara rädd... ;)

Dea sa...

Ser fram emot våra vandringar och kanotturer. Ska bli sååå kul :)

Hedvig sa...

Gaaaah! Vad underbart allt ser ut, jag vill också!!!