fredag 9 november 2012

Bäddsockar nr 2

Enkla bäddsockar


Mönster: inget, jag stickade dem från tån upp med en häl av förkortade varv. Ökade och minskade på känn, vilket gjorde att hälarna blev lite väl spetsiga men de formar sig nog vad det lider. Resår direkt efter hälen gör att sockorna sitter bra och sen bröt jag av med lite rät- och slätstickad korvighet för att inte tröttna totalt på stickningen. Avslutade med några varv resår innan jag gjorde en elastisk avmaskning. *2r tills i bakre maskbågen, sätt tillbaka maskan på vänster sticka* upprepa från *.


Garn: mayflower strompegarn med aloevera, 75% superwash ull, 25% nylon. Jag fick 3 nystan i present för två år sedan och har stickat ett par nästan exakt likadana bäddsockar tidigare i år (de blev dock aldrig bloggade). Nu har jag 1 helt nystan och några gram vardera kvar av de första 2, det blir nog ett par bäddsockar till vad det lider. Garnet är väldigt mjukt och skönt för fötterna och sockorna blir lagom varma.

Stickor: jag stickade bäddsockarna samtidigt på en lång rundsticka, addi lace 3 mm (eller möjligen 2 1/2 mm).


Stickupplevelse överlag: ja, nån direkt upphetsande stickning har det inte varit. Liten, smidig och enkel som passar vid de flesta tillfällen. Jag har varvat den med andra projekt för att hålla intresset igång.