lördag 24 december 2011

Sydd julklapp

Bestickfodral

Med förlaga i de bestickfodral jag har som min Farmors syster sytt svängde jag ihop en julklapp till mamma av grön filt och rutigt bomullstyg.




Förlagan är vackert broderad av Farmors syster  men mina broderikunskaper samt tålamod lämnar en del att önska. Jag tog julklappsetiketter och bomullsband och kunde på så vis kombinera överskådlighet med stängning av fodralen. Det fjärde fodralet lämnade jag omärkt eftersom jag inte vet om Mamma har dessertskedar eller dessertgafflar. Har hon både och får jag sy ett fodral till helt enkelt, det gick ju ganska fort.



 På insidan är besticken skyddade av flärpar av filt. Eftersom jag inte äger någon zickzack-sax valde jag en snygg dekorsömn (nr 33 på min Bernina Activa) som jag sedan klippte rent. Det blev snyggt och ser verkligen till att filten inte kan fnasa upp sig i kanten.


Jag blev mycket nöjd med resultatet! (och eftersom detta är ett förinställt inlägg är det inte helt omöjligt att Mamma precis har öppnat sitt paket och givetvis blivit överlycklig för innehållet *ler*)

2 kommentarer:

disa sa...

Så fina! God jul! =)

Hedvig sa...

Sååå charmigt! :)