onsdag 26 september 2012

Ett försenat FO

Jag har ju några färdiga objekt som inte bloggats som de ska. Det har ju varit lite si och så med bloggandet överlag i år men asch nu pratar vi inte om det utan nu fokuserar vi på:

Filten och Snuttifanten


Mönster: Filten är virkad på frihand med tre olika rutor. 1) vanlig klassisk mormorsruta, 2) mormorsruta där första varvet inte är uppbyggt av stolpgrupper utan mer ser ut som en eker och 3) Sunny spread rutan som finns här . Den har jag omarbetat för att storleksmässigt passa de andra rutorna. Rutan från sunny spread är jag lite extra förtjust i. Jag virkade ihop rutorna med stolpar enligt Carinas tutorial som finns här.
Snuttifanten hittade jag mönster till på bloggen Brittas Ami. Så många söta snuttisar!


Garn: De färgglada är muskat och det grå är bambino bomull från Schachenmayr

Virknål: Filten virkade jag med en Boye nr 4, liiite för tight blev det nog om jag ska vara ärlig. Till snuttifanten gick jag upp i storlek för att få en mjukare snuttis och valde en perl-inox 3½.


Snuttifanten är nog mer en skakis än snuttis...


Virkupplevelseöverlag: Stundtals hur kul som helst och stundtals urtråkigt. Att fästa trådar går definitivt under urtråkigt. En riktigt positiv bieffekt av filten och snuttifanten är att jag kommit igång med virkningen igen. Virkning var ju det första hantverk jag lärde mig i vuxen ålder och det har fått stå tillbaka lite till förmån för stickningen de senaste åren.

Idag passar jag även på att gratulera världens bästa brorsbarn på 1-årsdagen!

1 kommentar:

disa sa...

Både filten och snuttifanten är super fina och söta!! =)