torsdag 2 oktober 2014

Året som gått

Så, vad har då hänt under året som gått?

Jag börjar med ett axplock av det handarbetade:


Den slätstickade, randiga Harunin blev så här tjusig när den blev färdig.

Halskragen med crocodile stitch blev så här. Aldrig använd, jag trivs inte alls i den trots att jag tycker den är fin.

Det gråspräckliga garnet, som jag inte minns namnet på, räckte till ett par knähöga sockar och ett par med lågt skaft. Perfekt tjocklek för att ha i skorna!

Svågern Argan fick virkade pansarvagnstofflor i födelsedagspresent, dock i byggsats då jag inte hann färdigt i tid. Tanken är att han ska hinna få dem innan han fyller i år (december).

Jag åkte till Uppsala, besökte släktingar, fikade massor och handlade på Yllotyll. Ett nystan Manos silk blend fino blev en flätad snood. Så mjuk och gosig!

Ett nystan Malabrigosock räckte mer än väl till dessa lågskaftade sockar. Jag är imponerad av kvalitén på garnet. Visst det är ganska dyrt men det är ju ingen säker garanti för kvalité. Dessa sockar har jag sedan i våras hunnit använda ganska mycket, dessutom har jag haft dem i olika skor. Än så länge har de inte noppat något, inte filtat sig och ser inte nämnvärt slitna ut!

Innan jag försvann från bloggen hade jag påbörjat en virkad, sicksack randig filt i ullgarn från netto. För 33 veckor sedan (enligt instagram) virkade jag färdigt den. Nån dag snart ska jag väl även fästa alla trådar... Vilken dag som helst...

Medan jag spenderade en massa tid väntandes på en flygplats passade jag på att försöka lära mig frivoliteter. Det ville sig inte riktigt hela vägen.

Nu minns jag varken vad mönstret hette eller vilket garn det är. Garnet är i alla fall köpt i Danmark av Monnicka & Argan och det är mjukt och fint, i en riktigt läcker petrolfärg som verkligen inte kommer till sin rätt på bilden.

Jag stickade en Echo flower shawl till en vän i utbyte mot sockgarner. Sjalen har väntat på blockning i 12 veckor nu, det borde jag ta tag i nu när det faktiskt är höst...

De senaste avslutade projekten är ett par enkla raggsockor (mellanraggi) till mig och en dubbelstickad bebisfilt till sambons brorsbarn som väntas vilken dag som helst, typ i morgon eller inom 14 dagar.

I väntan på att jag ska få tummen ur och ta tag i Argans förra födelsedagspresent stickar jag en enkel bebisfilt i mellanraggi. Det blir lite 60-/70-talsvibbar på den.

4 kommentarer:

Malin sa...

Trevlig färgsättning på den sista filten.
Kul att se lite action och tofflorna måste du bara bli klar med så vi får se resultatet.
Kram M

Heldri sa...

Tanken är att så fort den randiga filten är färdig ska jag bita i det sura äpplet och göra färdigt tofflorna. Sen ska jag belöna mig med en mycket efterlängtad stickning i Malabrigosock.

Malin sa...

Insåg just att jag lovat Minime lite stickat. Bäst att börja sticka!

Heldri sa...

Skoj!