tisdag 21 oktober 2014

Att lura sig själv

Jag är hemma från jobbet med huvudvärk, förkylning och sömnbrist. Ap-trist! Huvudvärken gör att jag inte känner mig redo att börja montera pansartofflorna. Mönstret är på engelska, vilket i sig inte är något större problem, och det är väldigt omständigt skrivet. Det har jag verkligen inte tankekraft nog till så som läget är nu. 

Vad göra, vad göra? Jag har ju lovat mig själv att jag ska göra färdigt tofflorna (de var en födelsedagspresent till Argan förra året och får gärna bli klara innan han fyller år igen) innan jag börjar på Malabrigisock-setet till Knoddlert. Men jag kan ju inte låta händerna vara helt sysslolösa. Idle hands are the devils playground och allt sånt där...


Det råkade sig inte bättre än att jag påbörjade en liten enkel slätstickad kofta med rätstickade kanter. Raglanstickad, uppifrån och ner på Addi lace 3mm. Garnet är Tom Klassik från Bärengarne, färgnr 006.  Jag fyndade det på Gotland i somras, totalt köpte jag 10 nystan i ljusgrått, grafit, svart och beige/natur för 100kr. Det kommer att räcka till en väldans massa plagg till det efterlängtade lilla pyret!


Som referens till den här slätstickade koftan (jag har liksom noll koll på hur stora/små nyfödingar är) använder jag en bomullskofta jag själv hade som liten. Brorsbarnet använde den när hon var ungefär 2 månader så vi får se när den passar vårt lilla troll.

1 kommentar:

Hedvig sa...

Tack för din fina kommentar! :)
Svartstick innefattar flera trådbundna sömnadssätt och stygn. Gränserna är väl inte knivskarpa, men man brukar inte kalla bara svart korsstygnsbroderi för svartstick eftersom det innefattar fler sömmar än bara korsstygn. På samma sätt kallas det svartstick när man broderar på det karakteristiska sättet även om man kanske broderar i rött (även om det inte är så vanligt).

Vilken söt tröja du har på gång. Och känner man sig sådär ämlig så får man faktiskt starta nytt!

Kram