måndag 26 mars 2012

Den färdiga koftan


Grå ullkofta


Mönster: Jag började enligt february lady sweater men sen blev det mest frihands stickning i slutändan. I princip är det oket fram till hålraden som är enligt mönstret. Hålraden ökade jag lite på en höft och ärmarna är helt och hållet stickade på frihand. Oket är rätstickat precis som avsluten på ärmar  samt nederkant och knappkant medan resten av koftan är slätstickad. Mer behövdes inte när garnet är så fint tonat.

Garn: Estländskt ullgarn, 2 trådigt och vackert gråtonat. Jag repade upp Mr Greenjeans som varit för stor och använts dåligt. Garnet är som jag i tidigare inlägg påpekat lite strävt och med tydlig ullkänsla. Kommer att värma gott under jackan i höst!


Stickor: Rosenträstickor från knitpro, de är onekligen favoriterna. Storlek 4,5 eller 4, jag minns inte riktigt och kan inte hitta någon liten fusklapp.

Stickupplevelse överlag: En skön och rolig stickning. Jag fick göra några omstickningar men det gjorde inget,  jag älskar att sticka i det här lite sträva garnet med härlig ullkänsla. För att inte koftan skulle dra sig längs knappkanten och för att få snygga avslut stickade jag en i-cord kant runt halsen och knappkanten. Ärmar och nederkant avmaskades med i-cord. Vilket genidrag! Det blev ju så snyggt!


Prickiga naglar - min senaste fabless

Och som ni ser valde jag att blanda svarta och grå knappar. Det blev perfekt! Den här koftan kommer nog bli lite av en favorit, och känner jag att den skulle bli för stor framöver kommer jag nog sticka om den igen.

3 kommentarer:

disa sa...

Åh, otroligt fin!! Älskar färgskiftningarna i garnet med. Den kommer du att ha stor nytta av både höst, vår, vinter och regniga sommarkvällar. =)

Heldri sa...

Tack! Jag tror att den kommer att bli rätt välanvänd ;)

Malin sa...

Ja tjusig blev den. Välsittande än så änge. Men med tanke på träning och resultat av den så kanske du får repa även denna om ett tag. Men det är ju ett angenämnt problem i sånt fall.