torsdag 16 februari 2012

Återbesök: Mr Greenjeans


Mr Greenjeans




Mönster: Mr Greenjeans av Amy Swenson, Knitty höstkollektion -07
Stickad storlek: Minns inte, men åtminstone en storlek större än nödvändigt
Garn: Estländskt ullgarn med härlig ullkänsla och mycket lanolin
Färdigställd: Januari 2009 
Följt mönstret: Kroppen stickade jag tydligen helt efter mönstret trots att jag inte var nöjd med placeringen av midjan (Hade det inte varit smart att avvika från mönstret då?). Ärmarna ändrade jag dock och stickade dem hyfsat raka vilket gav ett lite utsvängt resultat som jag gillar mycket.

Hur ofta används den?  Jag har använt tröjan vid ett  fåtal gånger, den blev ju alldeles för stor! Den hasar ned från axlarna och hänger väldigt osmickrande.
Hur har den hållit sig?  Ja, eftersom jag inte har använt den så mycket har den ju heller inte slitits något. 
Hur har garnet fungerat? Efter en tvätt med ulltvättmedel blev garnet härligt mjukt men har fortfarande kvar lagom mycket ullsträvhet och luktar lite lanolin.
Vad gillar jag? Jag gillar min ärmändring, jag gillar flätorna, resårkanten, garnet, färgen. Det mesta förutom storleken och det är ju enbart mitt eget fel. 
Vad skulle jag ändra på? Mindre storlek så den sitter bättre på axlarna. 
Kan jag rekommendera mönstret? Absolut!
Slutligt utlåtande: Garnet kommer att få möte en ny framtid i ett annat projekt. En alldeles för stor kofta är alltid en för stor kofta och kommer inte börja användas mer helt plötsligt. Bättre att repa och göra något som kan älskas och slitas med värdighet. Vad det blir kommer i nästa inlägg.
Kronologisk världshistoria är en väldigt stor bok, perfekt till att  härva garn.

1 kommentar:

disa sa...

Jätte fin var den i vart fall! Jag är sån där som gillar stora koftor, fast om den gled ner från axlarna hela tiden så förstår jag dig. Sånt är irriterande. Spännande att se vad du gör av den!! =)