torsdag 26 juli 2012

Utflykter

Sambon har semester och det är så mysigt! Värsta lyxen att ha honom hos mig hela tiden, även om vi inledde semestern på varsitt håll med tjej- respektive killkväll. Vi har varit några korta, regniga men ändå fina dagar i sommarstugan. Vi har tittat på skräckfilm med dr D. Besökt Hova riddarvecka i dräkt och träffat gammal marknadsvänner från forna dagar.

Mjuk, mjuk mossa har lagt sig på de ganska vassa plattorna och blivit en vacker grön gång mellan stugorna.


Vi har umgåtts riktigt kvalitativt med Dea och Retro ett antal dagar. Utöver våra vanliga aktiviteter som spel och filmtittande har vi passat på att se oss omkring lite i Bergslagen. På veteranjärnvägen åkte vi ångtåg med fikapaus under ett äppelträd i Järle.

Choo choo!


Sedan gick konduktören runt och klippte biljetterna för tur respektive retur.


Vackra vagnar.


Vi gick en guidad visning i Pershyttan och var bland annat nere i Lockgruvan. Tydligen hittades min farfarsmormorsfarfarsmor drunknad i hyttan på slutet av 1700-talet. Ganska otäckt men väldigt intressant!

Fotat inifrån gruvan och ut.


I gruvan är det mellan 2-6 grader så på vissa ställen ligger isen kvar sen i vintras.


Vattenhjulet i hyttan, försök till att vara konstnärlig med telefonen...

Kraften från vattenhjulet fördes sedan vidare i hyttan genom en stånggång

Vi besökte utsiktspunkten vid Rusakulan och hade en finfin utsikt om än lite blåsigt. Rusakulan är en av alla sevärdheter som finns längs bergslagsleden och jag vill ut och vandra!

Vidsträckt utsikt!
Jag var ute på morgontur varje morgon med undantag för den morgonen då jag försov mig. Perfekt eftersom jag smugit ut innan de andra vaknat, joggat/gått en runda, plockat blåbär till frukostgröten, duschat och sedan kunnat äta frukost tillsammans med tröttmössorna. Dagen då jag försov mig var jag stel i kroppen, trött i huvudet och snorig - tydliga tecken på att det är bäst att börja dagen med motion vid skaplig tid istället för att sova bort dagen ;-)
En dag slog jag till på 8km joggenad och då hittade jag kantareller till kvällens älgstek.




Att försöka springa längs veteranjärnvägen är inte att rekommendera,
dels är avståndet mellan syllarna helt fel och dels är det  tydligen en smula olagligt. Oops!
Sen vi kom hem igen efter vår mini-semester har vi försökt utnyttja dagarna med skapligt väder. Bär- och svampplockning med svärmor, promenader och en liten guidad tur i Skärmarbodabergen. Att det inte blivit av tidigare under våra snart tolv år tillsammans är rent ut sagt skamligt!

Gott om stenar var det verkligen, grottor och överhäng lika så.
Skönt att de skyltar så en inte missar det viktiga!
Vad den här tallen växer på och får sin näring ifrån är oklart.
Klart är dock att de inte kräver mycket för att hålla sig fast!

Nu är vi inne på sluttampen av Sambons sista semestervecka och vi försöker njuta av dagarna och all tid tillsammans. Lite mer skogsutflykter står på schemat, födelsedagsfirande av sambosystern och lite oplanerad tid att fylla med glädje och lycka.

3 kommentarer:

Hedvig sa...

Verkar riktigt mysigt! Jag är smått avis som inte har någon semester i sommar... :/

Långa farbrorn sa...

Kan bara hålla med (trots att jag är en tröttmössa) :)

Dea sa...

Mer utflykter framöver! Riktigt kul att utforska närområdet.