måndag 15 oktober 2012

Äntligen!

Virkad kjol


Mönster: Inspirationen kommer från drops men jag har virkat min kjol på frihand. Först virkade jag mormorsrutorna och virkade ihop dem med smygmaskor så det blev synligt från rätsidan. Sedan virkade jag stolpar runt, runt, runt. Efter 8 varv vände jag ut och in och virkade åt andra hållet med 1 varv fasta maskor som inledning och så likadant igen efter 8 varv. Detta gjorde jag eftersom jag var rädd att kjolen skulle dra sig annars i och med att stolar lutar lite. Dessutom fick jag även en snygg randning som gav lite struktur till plagget. Minskningar gjorde jag lite på känn, ytterst ovetenskapligt. När jag tyckte att längden började lika nåt virkade jag ett varv fasta maskor med nedtag endast i främre maskbågen och avslutade med 4 varv stolpar. Sedan vek jag ned kanten och virkade ihop med bakre maskbågen från varvet med fasta maskor. I denna linning kunde jag slutligen trä i ett resårband. Perfekt!


Garn: Det ljusgrå och ljungfärgade är lanett (älsk älsk) och det grafitgrå är babyull från Gjestal. Så fina färger tillsammans om ni frågar mig.

Virknål: Perl-inox 3½, mina virknålar är ärvda från diverse olika tanter eller fyndade på loppis. Med tanke på hur mycket min handled knakar när jag virkar borde jag kanske testa lite lyxigare ergonomiska virknålar nån gång för att se om det gör någon skillnad.


Virkupplevelseöverlag: Det här projektet var roligt hela vägen! Visst blev det lite tjatigt när kjoldelen virkades men genom att byta håll blev det iaf lite omväxling i virkningen. Sen var jag ju hela tiden övertygad om att kjolen skulle bli precis så bra som den slutligen blev och då är det lätt att stå ut!

5 kommentarer:

disa sa...

Oj, vad fin!! Och du är jätte fin i den!! Du har gått ner en hel del ser det ut som? En riktigt perfekt höst kjol, den kommer du nog att använda mycket. Snygg som bara den!! =)

Juliusdotter sa...

Super snygg kjol!

Heldri sa...

Tack för alla dina fina ord om både kjolen och mig!
En av orsakerna till att det är så tyst här på bloggen (och har varit så hela året) är kanske för att jag tränar mer än vad jag handarbetar ;) men var sak har sin tid och när jag når slutmålet måste jag ju sy massor av klänningar, virka fler kjolar och sticka mängder av koftor. Då kommer det förhoppningsvis bli lite mer kontinuerlig uppdatering här, hoppas ni står ut tills dess :)

Malin sa...

Den blev verkligen kalasfin! Kram på dig faster!

Nika sa...

Snyggt! Roligt med mormorsrutorna nedtill. Det påminner mig om en "flickbok" (en Lotta-bok) där hjältinnan blir tvungen att snabbt improvisera en kjol och virar sitt halvfärdiga överkast runt sig. Tyvärr visar det sig att rutorna var lite för genomskinliga...