onsdag 17 oktober 2012

Mer FO-bloggning


Solig sjal



Den här skymtade ni redan i förra inlägget men nog förtjänar den ett eget inlägg.

Mönster: sjalen är stickad från nacken och utåt med ökningar på vartannat varv, i mitten och i kanterna. Rätstickning tyckte jag passade fint till garnet. När storleken började vara lagom och maskantalet var rätt följde jag kantdiagrammet för sjalen Fylleryd men satte svarta pärlor istället för att sticka muscher. Sen fick sjalen ligga till sig rätt länge (ett halvår minst) innan jag virkade blommor. Det är minst 5 olika typer av blommor som jag hittade beskrivning till i diverse virkböcker i mitt bibliotek.


Garn: det gula är entrådigt Gästrike och det svarta är Elegant från tee tee. Hur jag blev med det gula garnet kan ni läsa här, och här kan ni se hur idéen till sjalen kom till.


Sticka och virknål: jag minns inte vilken storlek jag använde på vare sig sticka eller virknål... Tyvärr...Men om jag tittar på bilderna från inlägg när jag höll på med sjalen så stickade jag troligtvis med addi lace stl 3mm och virkade in pärlorna med hjälp av en Boye nr 14, men vilken virknål jag använde till blommorna höll jag tydligen hemligt...


Upplevelse överlag: inte så mycket att orda om. Gästrike är lite strävt att sticka med och det är inte helt lätt att virka i tunt garn som dessutom är svart. Men resultatet blev en härlig färgklick med en känsla av solsken!

6 kommentarer:

Pappsen sa...

Såå snygg!
(Sjalen är inte dum den heller)

skapa och inreda sa...

En helt underbar sjal i en härlig färg.
Annika

Heldri sa...

Tack Pappsen!

Och Tack Annika!

disa sa...

Wow!! Jämarns läcker!! =)

Hedvig sa...

Supersnygg och de svarta blommorna är verkligen pricken över i! Underbar sjal! :)

Heldri sa...

Tack! Och roligt att du är tillbaka igen Hedvig :)