fredag 25 januari 2008

Helg, underbara helg

Äntligen har veckan nått fredagen och det är dags för en ljuvlig helg igen. Veckan var ganska tuff med nya föreläsningar och mycket matte så nu ska det verkligen bli skönt att ta det lite lugnt. Jag har gjort klart allt skolarbete för den här veckan och förberett inför måndagen så jag kan med gott samvete ägna all uppmärksamhet åt annat (läs: stickning).

Arbetet med fina koftan fortskrider; snart är höger framstycke klart, då återstår bara en lätt korrigering av bakstycket samt två ärmar. Med tanke på att jag bara har 1 nystan kvar så är jag ytterst tveksam till att garnet räcker till ärmar, måste nog beställa mer. Som alla vet är det fysiskt omöjligt att bara beställa just precis det man egentligen borde, så det blir nog garn till sambons julklappströja och kanske... nej, sen får det vara bra! (jo visst, vi får väl se hur det blir med den saken).

Det kanske är dags att visa lite av det jag har gjort. Här kommer i alla fall en (ganska dålig, men ändå) bild på min första tröja.


Den är stickad efter mönstret på omlottkoftan ur Lene Holme Samsoes bok "Sticka - romantiskt, modernt och kvinnligt". Garnet är Karisma superwash färg nr 48, köpt i min LYS. Startdatum var 6/4 - 07 och slutdatum 3/5- 07. För att vara första tröjan och första försöket till att läsa mönster är jag ganska nöjd. Den blev lite för stor och jag är egentligen inte överförtjust i resår. Ska jag vara helt ärlig har jag ännu inte använt den, men bara jag får tid att göra om/sy fast den virkade kanten så den inte bubblar ut så mycket ska jag nog kunna tänka mig att börja använda den.

På den här sidan nyår har jag än så länge hunnit med 2 virkade sjalar och en stickad kejda. När jag hade påbörjat en grå sjal i mohair virkad efter ett mönster ur Allers:
kom jag på att min kusin snart skulle fylla år och att hon säkert skulle uppskatta en sjal, men definitivt inte en grå. Efter lite letande i mitt förråd av ärvda garner hittade jag ett riktigt läskigt grönt garn av någon mohair blandning. Perfekt! (Garnet låg i lådan som kunde ha varit märkt "Fula garner jag aldrig vill använda, men man kastar ju inte bort garn som kanske kan komma till användning trots sin fulhet" och är egentligen mycket mer tok-skrik-lysande grönt än bilden visar) Även om jag aldrig skulle använda den här färgen så passar den utmärkt på min kusin.

Till saken hör att även min andra kusin precis hade fyllt år och att de båda skulle gratuleras på samma dag. Det går emot mina principer att ge den ena något handgjort men inte den andra så det blev till att leta i garngömmorna igen. Med mönster från Knitty och 4-trådigt ullgarn från Europris snodde jag ihop kedjehalsduken jag varit så sugen på men inte stickat än:

Under kedjan skymtar en plommon/vinröd-isch slipover i drops Alpacka. Redan ganska välanvänd, jag kortade ner resåren och skippade glittertråden och blev därmed mycket nöjd. Startdatum 24/12-07 (japp man kan sticka på självaste julafton) och slutdatum 31/12-07 (och på nyårsafton också för den delen).

Nästa gång tänkte jag visa julklappsproduktionen för 2007 och kanske lite UFOn, till dess får ni hålla tillgodo med ett försmak av fina koftan:
Nu ska jag sätta mig i soffan, njuta av en kopp blåbär/lingon te och sticka klart framstycket.

2 kommentarer:

Strumpstickan sa...

Så fina arbeten!

Heldri sa...

Åh, man tackar för berömmet!

Jag har minsann stickat en mössa åt mig efter ditt mönster "Herrmössa i Alpacka". Den blev kanske inte jättesmickrande på mitt runda huvud, men det är den enda mössa som får plats under cykelhjälmen. Så mina öron och panna är dig djupt tacksam!