onsdag 29 juli 2009

Öland och södra Sverige


Vadstena var första anhalten.


Alvastra klosterruin - sten och grönska kan vara så vackert.



Dädesjö gamla kyrka, byggd och utsmyckad på sent 1200-tal med välbevarade takmålningar...


... och trädet som långsamt, långsamt omfamnar gravkorset.



Långe Jan på Ölands sydspets.



Flertalet runstenar besågs - här Karlevistenen samt kungsstenarna.




Neptuni åkrar - så vackert, så fridfullt, så mäktigt, så fascinerande, så, så, så...



På Ölands nordligaste udde kan man besöka Trollskogen och titta på vacker natur samt vraket efter skonaren "Swiks".



Forsakar - Skånes mest kända vattenfall med kraftiga Robin Hood-vibbar i bokskogen runt omkring.



Stickning med utsikt vid Havängsdösen.



Arkitekturstudier i Malmö - Turning torso

Och i korthet:

Bäst: Det mesta, men Neptuni åkrar rockar rätt hårt.

Sämst: Inget, eller kanske bristen på städning på vissa campingfaciliteter.

Kallast: Havet, utan tvekan. Vilket helt otippat leder till vinnaren av nästa kategori:

Torrast: Mina badkläder.

Varmast: De nålbunda sockorna som höll mig hyfsat tempererad under nätterna i tält.

Mysigast: Stickning vid Havängsdösen.

Vackrast: Neptuni åkrar och Forsakar.

3 kommentarer:

Malin sa...

När jag läser din "Vackrast" del, så känns det som att det var tur att vi åkte norröver på Öland. Och jag tror att jag nästa gång jag åker däråt kommer att stanna i Byxelkrok och bara vara på norra öland, och hänga VARJE dag tills jag tröttnar på Neptuni åkrar!

Nu ska jag smaska lite vattenmelon, vänta på nästa mail från Margaretha från Ethadesign.se och sticka mera på min boobolero, innan vi drar till P o L och sen kanske på bio..

Åsa sa...

Ser ut som ni har haft det bra. Fina bilder har ni fått till också. Jag kommer inte kunna komma på fredag eftersom vi ska hem till familjen på födelsedagskalas och barndop. Vi får höras om spel och Arboga medeltidsdagar.

Ha det gott! Kram kram

Martin sa...

ingen bild från jakriborg?