söndag 15 maj 2011

Är det vinter snart?

Du & Jag

Foto: Daniel Engdahl
Efterbehandling: Heldri Klappgarn

 Mönster: Något av ett hop-plock av olika mönster som blandats och blivit något eget. Inspirationen kom när Boy and girl chart blev april mönstret för Månadens mönster, tanken på en smitten har funnits länge men jag behövde en liten inspirationstriggare för att komma igång. Jag lät hennes kjol vara lite bredare och gå lite högre upp i midjan, annars följde jag diagrammet rakt av.Var jag hittade hjärtraden kan jag för mitt liv inte komma ihåg men jag har inte ritat det själv i alla fall, så mycket vet jag. Grunden till vanten är Kjaerstevotter som jag sen räknade om för att passa mitt garnval och våra händer i kombination med hjärtradens maskantal .

Garn: Karisma, färg 48 och 53. För att inte få fula färghopp i resåren stickade jag första varvet efter färgbyten rätt, ett trick jag lärde mig ur Stitch ´n bitch Superstar knitting.


Stickor: En hel drös - jag la upp med storlek 3,5 mm, stickade resår med 3mm och stickade vanten med 4 mm. Det gick alldeles utmärkt att sticka smitten med magic loop.


På insidan av vanten kan man se hur jag har testat mig fram för att hitta det sätt att flerfärgssticka på som är ultimat för just mig.

 Stickupplevelse överlag: Just nu är jag så glad över att ha lärt mig sticka med flera färger samtidigt så det är inte sant! Det blev några små fel här och där men det är inget som stör mig. Vanten sitter perfekt och det var roligt att sticka. Något jag skulle ändra på om jag stickar mönstret med Boy and girl igen så är det deras proportioner. Jag kan inte bestämma mig för om det är han som har grenen vid knäna eller hon som har mus-i-kant-kjol men skumt ser det ut...


Är det vinter snart så vi kan gå långa promenader hand i hand och visa upp får gemensamma vante?


Foto: Daniel Engdahl
Efterbehandling: Heldri Klappgarn 

6 kommentarer:

Tina sa...

Det var en jättefin vante-för-två... kanske en tur upp på något fjäll i väntan på vinter. :))

Malin sa...

Söta!
Men jag och Sambon kan inte ha såna däringa.. Han är för varm för min smak. :D
BTW så har jag nu repat felaktig avmaskning och påbörjat (och kommit halvvägs) den korrekta på min Haruni. Snart klar. Tack Hockeymatch...

Heldri sa...

Tack, det ska bli spännande att testa vanten ordentligt i vinter :-)

disa sa...

Åh, så fin den blev!! =)

Hedvig sa...

Men vad fin!!! Hur charmig som helst! :)

Stitchordie sa...

Så vacker! kärlek!