söndag 1 maj 2011

Gårdagens kurs

Jag har varit på kurs i flerfärgsstickning. Jag har klämt på massor av vantar, studerat olika tekniker och mönster, suktat efter stickböcker, skrattat, hållit tungan rätt i mun, lärt mig massor och blivit flera idéer rikare!

Jag testade att sticka hålkrus:


Och tvåändsstickning:


Måste erkänna att jag känner mig lite lurad. På flertalet bloggar och diskussionsforum har jag läst kommentarer som fått mig att tro att tvåändsstickning skulle vara i det närmaste omöjligt att lära sig. Särskilt svårt skulle det tydligen vara om man inte hade någon som visade tekniken och det går absolut inte att sticka tvåändstickat utan z-tvinnat garn. Nu vet jag bättre!

Medan de flesta på kursen testade en osynlig uppläggning grabbade Dea (Å) och jag tag i Tvåändsstickat, varsin uppsättning strumpstickor och garn. Vi kunde ganska snabbt konstatera att det enda vi hade problem med var strumpstickorna. Eftersom vi redan brutit mot de flesta andra "budord" vi hört om tekniken tänkte vi varför skulle man inte kunna sticka tvåändsstickat med magic loop? Och nej, just det, det är heller inga problem! (Om någon prompt vill ge en examinationspresent till en nybliven civilekonom i sommar så vet jag med säkerhet att en röd fin bok om tvåändsstickning skulle vara mycket uppskattat)

Jag tror bestämt att det här stickåret kommer att gå till historien som året då Heldri insåg att hon inte skulle bry som ifall tekniker verkar svåra utan bara kasta sig in i dem ändå. Jag menar, kan jag lära mig nålbinda, brickväva och nu tvåändssticka genom att läsa mig till det så finns det nog egentligen ingenting som är svårt, det handlar bara om att prova!

Jag visade även Dea ett annat sätt att dubbelsticka än det som lärdes ut på kursen. Jag kan inte påstå att jag förstår syftet med att sticka 1 r och lyfta 1 m. Arbetet tar ju dubbelt så lång tid som att sticka 1r, 1a. Med den första tekniken växer arbetet bara 1 rad på två stickade varv.

 

 Samtidigt fick jag en sån jäkla briljant idé som jag inte får glömma bort. Jag kan inte säga alltför mycket om den nu, ni får nöja er med bilden och mina minnesanteckningar.
  • Tåligt garn, gärna ull med lite plast typ strumpgarn
  • vadd
  • sticka rutor

3 kommentarer:

disa sa...

Som sagt, du är så duktig på att sticka!! Och nu blev jag nyfiken på vad du kom på, hoppas du berättar framöver. *ler*

Ibland krånglar folk till det, bra att du fann det smidigaste sättet. =)

Hedvig sa...

Vad härligt det låter! Och trevligt inlägg om tvåändsstickning! Jag har aldrig vågat mig på det för alla ger sken av att det verkar så svårt, men nu kanske man ska tänka om...

Kram

Heldri sa...

disa: Jag känner mig ganska säker på att min idé kommer att bli av och bloggas. Eftersom det kommer att vara en present till någon som jag vet läser här kommer det inte synas så mycket förrän runt jul eller så :)

Hedvig: Svårt var det absolut inte, tidskrävande och lite omständligt, men inte svårt. Är du sugen tycker jag att du inte att du ska vara rädd för att i alla fall testa.