lördag 5 januari 2013

Mer färdigt från i fjol

Väska med flerfärgsfläta


Minns ni den här?
I somras stickade jag en väska till Sambons syster. Det var ett experiment och helt improviserat från början till slut. Jag experimenterade med att sticka flätstickning kombinerat med flerfärgsstickning eller vad en ska kalla det. Snyggt blir det i alla fall!

En fantastisk mobilbild fotad i spegeln...
Klänningen är ett fynd från min mammas garderob, det är äkta 60-tal och jag kallar den Twiggy-klänningen. Jag är imponerad, chockad och glad över att Mamsen sparat kläder så länge...

Den stora flätan heter Valknut med inflätad ring och kommer från Elsebeth Lavolds bok Vikingamönster i stickat. På sidan av väskan slog jag till på en uggla för att få in lite mer färg. Ugglan fick rediga klotögon av två pärlor.


Garnet är lovikka i båda färgerna. Jag tovade väskan lätt i maskinen (en omgång på 40 grader) för att få den lite tätare och stadigare.

Stickor minns jag inte vilka jag använde.


Väskan fodrades med ett lite tjockare bomullstyg och jag sydde i ett gäng fickor av olika storlek. Fickorna stängs med kardborrband precis som väskan.





Inga kommentarer: