tisdag 6 oktober 2009

Mask utan maskor - del 1

Eftersom jag fyller år i krokarna runt alla helgons dag brukar det allt som oftast innebära att någon typ av maskeradfest ska gå av stapeln. Så även i år.

Jag tänker låta er läsare vara med genom hela processen från idé till färdig utstyrsel. I detta första inlägg i serien "Mask utan maskor" kommer vi att bolla idéer och titta på inspirationsbilder.

Mina funderingar kring/krav på årets dräkt:
  • Huvudtema skräck
  • Låg kostnad/relativt enkelt att få ihop (att vara student gör en periodvis väldigt upptagen och väldigt icke-rik)
  • Gärna en latexmask eller lösdelar
  • Gärna med vanliga kläder (för att spara tid och dra ned på kostnaden)
Idéer som avfärdats redan i planeringsstadiet:
  • Queen Mab från Merlin - kläder och peruk skulle bli för kostsamt
  • Klänningen från Legend - återigen kostsamt och tidskrävande att sy (den som inte har sett filmen förstår nog inte varför man skulle vilja vara en klänning på Halloween, som svar kan jag bara säga "Se filmen".)
Kvar står jag nu med:
  • Cenobite ur Hellraiser - kan funka med vanliga svarta kläder men egentligen skulle jag ju vilja ha läder eller lack...
  • En varelse ur Nightbreed - nu börjar det likna nåt, här kan jag ha ganska stor frihet på kläderna och kan roa mig kungligt med att skapa en latexmask/lösdelar
Den piggsvinsliknande varelsen Shuna Sassi är en klar inspirationskälla i nuläget, men jag kommer med alla säkerhet inte gå klädd i en taggig kroppsstrumpa...

Lylesburg (spelas i filmen av Doug Bradley som även spelar huvudcenobiten Pinhead i hellraiser) med sina gälar och åldrade ansikte är inte heller helt omöjlig att inspireras av.

Jag hittar inte någon bild på Pessoa the Pale men han är bleksminkad och har en extra mun där hans vänstra öga skulle ha varit. Nästan oförskämt enkel att lyckas med!
Varelserna i Nightbreed är många och väldigt varierande till utseende. Jag ska fortsätta fundera lite så får vi se vad som händer.

I nästa del av Mask utan maskor ska vi börja modellera fram utseendet för att sedan kunna tillverka en latexmask/lösdelar.

1 kommentar:

Bror sa...

Vad spännande!