torsdag 15 oktober 2009

Mjukt, varmt och ?rosa?!

Äntligen lite stickning i den här ganska blandade "stickbloggen"...

Tröjan till Långeman växer långsamt. Ganska omgående efter att jag delat upp för ärmar och kropp började jag sticka på ärmarna. Om man stickar kroppen först och sedan ärmarna kommer kroppsdelen att snurra runt, runt, runt och tvinna sig en massa medan ärmarna stickas. Det tänkte jag slippa denna gång! Just nu ser tröjan mest ut som en rul, men bilder kommer när ärmarna har växt till sig lite mer så det går att fota dem på ett vettigt sätt.

De senaste dagarna av kyla har fått mig att uppskatta min röda laminaria enormt mycket! Jag har även insett att jag är i ett desperat behov av fler stora, varma och framförallt mjuka sjalar. En massa timmar på Ravelry resulterade i två alternativ: Sun ray shawl och North Roe shawl (Ravelry download). Jag lät Långeman titta på garnet och mönstrena för att sedan få avlägga den avgörande rösten.
Så här ser min North Roe ut två timmar senare.

Garnet är angoramerino från Stäket, inköpt på syfestivalen förra hösten. Mjukt och gosigt är det, även om jag inte riktigt förstår vilken typ av sinnesförvirring som fick mig att köpa ett rosa garn. Jag har väl inte tyckt om rosa sen jag gick på mellanstadiet! Färgen till trots tror jag att det kommer att bli en väl använd sjal under vintern.

2 kommentarer:

Malin sa...

Rosa var lite otippat, men du, det blir nog bra med lite andra färger än svart/vinrött. Det var två mysiga mönster. Mycket trevligare än avigmaskans...

Jag har stannat upp lite på alla fronter. Den där sjalen till L är så fasansfullt tråkig. Jag skulle ha läst mönstret innan jag började, och sen letat reda på en ny. Men nu har jag backat ett varv och räddat det misstag jag gjorde. Så snart är jag klar. Yummisarna ligger på jobbet, de har varit pendelsällskap, ända tills jag isåg att jag inte hadde hela mönstret med mig.

Heldri sa...

fast om man tittar efter riktigt noga i min sjalsamling så ser man faktiskt inte en enda svart sjal! Det måste jag nog råda bot på under vintern. men den rosa blir faktiskt riktigt bra den också.

Jo, det där med att läsa mönster ordentligt innan man börjar sticka känner jag igen. Parvelvästen sitter tvärfast just nu pga bristen av genomläsning...