tisdag 26 januari 2010

2 x raggsockor

Raggsockor till Kusin och Heldri

Till Kusin Piggelin

Kusin Piggelin fyllde år och även om vi är lite oense om hur mycket hon faktiskt fyller (jag anser att eftersom hon är tio år yngre än mig och jag inte är mer än 23 så måste hon fylla 13, hon å andra sidan hävdar bestämt att hon fyller 20 och det kan ju inte stämma...)så förtjänande hon de raggsockor hon önskat sig. Fort gick det att sticka dem också!

Till mig

Av resterna från kusinraggisarna och lite svart (nästan ett helt nystan fanns kvar) och lite vitt blev det raggisar till mig själv också.

Mönster:Kusinens raggisar är stickade efter ett mönster ur Vantar, mössor, sockor & sjalar av Anita Gunnars och har förstärkt häl. Mina raggisar är stickade enligt samma modell som Knee socks! av Diana Parrington men det blev en hel del omräknande och improviserande för att få rätt antal maskor och rätt antal varv för hälen.

Jag är inte helt säker på att jag gjorde den förstärkta hälen helt rätt, den ser inte ut som den häl jag gjort förut. De horisontella sträcken känns inte riktigt igen, men det var så det blev när jag gjorde som det stod i boken så helt fel borde det ju inte vara i alla fall.

Garn: Raggi från järbo, spräckligt till kusinen och tre sorters rester till mig

Stickor: Addi Lace 4mm. Använde magic-loop på båda paren. Kusinens stickades från skaftet och ned och mina från tån och upp. Jag behöver lära mig fler varianter på hälar när man stickar från tån och upp - några länktips?

Heldri tappar orken och går hay-wire vid fotosessionen

Stickupplevelse överlag: Raggi är ett riktigt bra raggsocksgarn tycker jag. Det är mjukt och lagom tjockt att sticka med och känns slitstarkt i sockorna. Det återstår att se hur kusinens sockor passar... Mina sitter helt perfekt i alla fall och jag använder dem ofta! Har jag tur räcker garnet till ett par korta restisar också. Jag tycker att kombinationen av det svarta, det vita och det spräckliga blev så himla snyggt. Aldrig förr har någon varit så löjligt stolt över ett par raggsockor...

5 kommentarer:

Anonym sa...

Dom är jätte fina! /A

Heldri sa...

tack A, de är varma också eller i alla fall mina , kusinens har jag inte provat. Ses imorn!

Malin (latmasken´) sa...

Härligt. Jag ska börja leta reda på ett lämpligt mönster för mitt julklappsnystan. Har egentligen inga undanflykter längre

~●Helena Pettersson●~ sa...

De randiga du gjorde till dig själv var ju superläckra! Blev riktigt avundsjuk. Ska nog satsa på nåt liknande nästa gång jag gör raggisar. :)

Heldri sa...

Malin: Nej det är bara att börja surfa. Du har väl sett att man kan söka på olika garner på Ravelry för att sedan se vad andra har stickat? Riktigt fiffigt faktiskt.

Helena-rutan: Tack, jag blev som sagt löjligt nöjd själv. Randiga raggisar is the shit helt enkelt!