måndag 4 januari 2010

Nytt år, nytt decennium

Summering av stickåret 2009
Året ägnades till stor del åt koftor och sjalar: fem färdiga koftor ( Mr Greenjeans, Boobtulipboleron, FLS, Koftans kofta & Babykoftan) och en påbörjad tröja; fyra sjalar (Sagittaria, Tulpansjal, Laminaria & North Roe Shawl). Jag ökade andelen projekt som stickades till mig själv från 35,7 % år 2008 till 58,8 %. Denna procentsats kommer jag försöka arbeta vidare på under 2010! Då hösten bjöd på betydligt mycket mer skolarbete än jag någonsin hade befarat blev stickningen tråkigt nog eftersatt. När jag knappt hade tid, ork eller ro till att vara trevlig fanns det heller inte så mycket över till stickningen.

Mest använda
Det blir en jämn kamp mellan min mjuka underbara randiga Koftans kofta och mina lika mjuka och underbara North Roe shawl. Vinnaren blir:

Mest trevliga stickning
Det finns några att välja mellan! Koftans kofta i Operagarnet var så mjuk, så mjuk att sticka att den praktiskt taget stickade sig själv. Stulpen i samma garn var en fröjd. Laminaria är ett sjukt roligt mönster att sticka. Men vinnaren blir ett mjukt angoramerino från Stäket, ett lätt mönster som var tillräckligt varierande för att fortfarande vara roligt och resultatet den varma och flitigt använda North Roe shawl:


Mest troligt att repas
Ull och angora garnet jag köpte och växtfärgade var inte alls lika mjukt som jag hade trott och därför är Tulpansjalen hopplöst oanvänd, men vad ska man sticka av ett garn som sticks? Mr Greenjeans var ett trevligt första möte med en raglankofta stickad uppifrån och ner, jag gillar ullkänslan på det estländska garnet som gör koftan varm och go utan att vara särskilt stickig. Men koftan blev på tok för stor. Så (åter)"vinnaren" blir:


Årets lärdom
Magic-loop! Hur klarade jag mig innan? Sockor, pulsvärmare, vantar, ärmar - allt stickas numera två i taget på rundsticka. Aldrig någonsin mer Second Sock Syndrom!

Tankar kring stickåret 2010
Mer lärdom! Jag vill lära mig fler tekniker bland annat flerfärgsstickning. Sen vill jag även ta tag i fler typer av handarbete som jag låtit ta ett steg tillbaka till förmån för stickningen tidigare. Virkning och nålbindning ska få lite mer tid, likaså sömnaden. Dessutom försöker jag lära mig brickväva med hjälp av E-Zignz pedagogiska bloggskola!

Men först och främst vill jag att handarbetet ska vara lustfyllt och kravlöst!

Utöver detta förutspår jag att 2010 blir 30-årsfesternas år!

6 kommentarer:

~●Helena Pettersson●~ sa...

Kul och intressant inlägg det här. :)
Jag har haft varken tid eller ork till att sätta mig in i det här med magic loop, men måste göra det nångång! :o
Apropå förra inlägget.. Ni verkar spela endel spel.. Jag köpte ett spel som jag tror heter Carcasonne eller nåt sånt för ett tag sen men det blev bara att jag spelade det kanske 1-2ggr sen har det hamnat i hyllan.. Nu funderar jag på att plocka fram det igen, är det värt det? ;) Minns knappt vad man gjorde...

Malin sa...

Ja tulpansjalen är rätt oanvänd här också. Trodde jag gillade färgen, men det gör jag inte alls. Inte som sjal i alla fall. Den passar nästan aldrig!

Jag får se året som gått som året jag lärde mig sticka. Och det är inte fel det!

Nu ska vi studera Gulaschrecept, och jag ska baka Herman. Och fortsätta vårda Herman. Och sova en stund tror jag.. Gäsp.

Malin sa...

Och Helena-Rutan. Från en som inte spelar fullt lika mycket som Heldri med Sambo. Carcassone är roligt och underhållande. Jag tror att det blir roligare när man kan reglerna mer flytande. Helt klart värt att plocka fram.

Heldri sa...

Helena-Rutan: Carcassonne är ett av mina verkliga favoriter när det gäller spel! Vi har flertalet expansioner (Floden, Floden 2, Inns and cathedrals, Traders and builders, Abbeys and mayors, Count of Carcassonne, Princess and the dragon, King and scout samt the Tower)oftast använder vi samtliga brickor till alla expansioner. Därigenom får vi mer speltid, däremot använder vi inte alla regler som kommer med de olika expansionerna. De första fyra expansionerna jag nämnde utvecklar grundspelet medan de senare expansionerna ändrar spelstrukturen. Grundspelet Carcassonne är faktiskt väldigt enkelt att lära sig och förvånansvärt roligt att spela om och om igen! Så jag kan varmt rekommendera dig att ge det en ny chans.

Malin:Det roligaste med tulpansjalen var nog faktiskt att översätta mönstret...

Jag måste säga att du har lärt dig sticka riktigt duktigt! Du gav inte upp trots lite motgångar ibland och det ska du ha cred för.

Herman is the shit! Särskilt varianten med vaniljkrämspulver. Hoppas det går att återuppliva den Herman jag har i frysen.

Heldri sa...

Förresten Helena-Rutan: Magic loop är faktiskt inte särskilt svårt när man väl fattat principen. Jag rekommenderar att sticka sockor från tån med hjälp av turkish cast on (googla så hittar du massor av bra instruktioner).

~●Helena Pettersson●~ sa...

Tack!! :)