lördag 16 juli 2011

Sommarens första färdiga

 Polkabolero

Betongsoffan på köpmangatan, en del av sommarens konstinvasion,
såg mjukare ut än vad den var. Och ja, MBT-skor är funktionella men ack så fula...
 Mönster: Kraftigt inspirerad av Stefanie Japels minisweater men stickad utan mönster efter eget huvud och kroppsform. Det blir oftast bäst så har jag märkt, följer jag mönster blir det oftast för stort av någon anledning.



Garn: Rester från stashen, tänk att det kan kännas så skönt att minska lite på garnlagret! Det vita är järbo struktur och det vinröda är Mandarin classic. Ganska svala garner som passar en varm sommardag till en klänning med linneärm eller axelbandslöst. Jag har dock fått ett nytt problem; ingen klänning matchar boleron perfekt så jag måste nog sy mig något nytt igen. Hemskt trevligt problem!



Stickor: En hel drös Här passade det bra med de mjuka denise stickorna. Jag använde storlek 4,5 mm till allt utom I-corden som stickades med 3,75 mm för att få det lite tightare.


 Stickupplevelse överlag: Ett perfekt sommarprojekt! Svalt att sticka, smidigt att ha i stick-korgen och blir färdigt för användning innan sommaren är slut. Bomull är lite mindre förlåtande än ull när det gäller ojämnheter i stickningen men jag tycker att det gick riktigt bra ändå och blev jämnt och fint så jag är nöjd. Och så kändes det så himla duktigt att minska på garnlagret lite.



6 kommentarer:

Malin sa...

Den vart ju kalas..
Vad blev det för knapp till slut?

Sen håller jag ju med om MBT skorna, det är inga vackra och smidiga skapelser, men hur tycker du att de är att gå i? Jag har provat vid nåt tillfälle men tyckte det var lite väl flummigt och när det nu var så var de skamligt dyra. Tror det var förresten när vi var neråt skåne. Nån outlet...

disa sa...

Jämarns så snygg den blev!!

Heldri sa...

Malin: än så länge använder jag en bronsbrosch och letar efter passande servett för decoupage. Jag köpte mina från cellbes för 2-300kr så de är inte äkta MBT men med den prisskillnaden bryr jag mig inte. Det är lite ovant att gå i dem men de gör faktiskt underverk för hållningen!

disa: tack :)

Malin sa...

hehe.. Ja jag förstår helt. Det är liksom en tiondel av priset på de riktiga orginalarna..

jag har börjat med presentsjalen igen. :) hittade vart jag var och borde nog allt vara klar vilken dag som helst. Ska bara orka fixa in skrivare i nya datorn på nåt magiskt trådlöst sätt så jag kan skriva ut den.. Sen jäklar. Har börjat med hälen på sockorna också. Men jag fattar inte hur jag ska gå tillbaks utan att få en dundersnibb så just nu ligger den och surar i botten på påsen..

Hedvig sa...

Den blev riktigt, riktigt fin. Jag gillar den verkligen skarpt och den sitter ju som en smäck också! :)

Dea sa...

Supertjusig :)