tisdag 16 februari 2010

Retorik på schemat

Imorgon har vi en övning i retorik på skolan. Vi ska göra en presentation på cirka 5 minuter där vi tar ståndpunkt för eller emot något. Vi ska bygga vår ståndpunkt och vårt tal på argument och gärna även i förväg bemöta tänkbara motargument.

Min ståndpunkt: rundstickan är överlägsen jumperstickan

Argument:
Rundstickan har större användningsområde än jumperstickan. 1 - 0
Jumperstickan är visserligen lite billigare men man behöver ofta köpa olika typer av stickor som gör att med tanke på rundstickans stora användningsområde ändå blir billigare med rundsticka. 2 - 1
Rundstickan är mer praktisk i begränsade utrymmen t.ex. på en buss. 3 - 1
Rundstickan gör att arbetet hamnar i knäet på stickaren och är således mer egonomisk än jumperstickan. 4 - 1

Det var en otroligt kort summering. Ni får veta imorn hur det gick för mig.

5 kommentarer:

Malin sa...

Och jag försökte igår pusha för rundstickor, magic loop och två sockor på en gång för två veteranstickare. De blev inte helt sålda på iden så jag åker på att öva upp min egen teknik inför stickjunta. :o

Anonym sa...

En sticka kontra en annan typ av sticka. Verkar vara ett "fegt" val av ämne. Varför inte ta ett ämne som tex för eller emot vargjakt.

Åsa sa...

Vi glömde av stickorna! Jag glömde helt att hämta stikor för dig att låna... sorry!

heldri sa...

Malin: det brukar vara så, det som är nytt är lite läskigt och otäckt. Anledningen till att många fortfarande använder just strumpstickor och raka stickor är gammal vana helt enkelt.

Anonym: (kanske är det min far?) Tanken med retorikövningen var inte att lägga fram ett kontroversiellt ämne utan att träna på att framföra ett tal. och som du märker av malins kommentar ovan kan olika stickor vara nog så kontroversiellt för rätt grupp ;-)

Åsa: Det är lugnt, jag kilade in på Myrorna och köpte mig ett par för en 10:a. Och förövrigt så blev övningen inställd idag pga sjukdom. Typiskt!

Malin sa...

Är det syfestivalen du har varit på tidigare i Stockholm? såg att den är i helgen.