måndag 7 juni 2010

Myggbett och solrödhud

Kameran glömdes hemma så ni får tänka er:

Sjön som låg spegelblank

Myggen som surrade

Syrenerna som i full blom fyllde luften av ljuvliga dofter

Solen som värmde skifferplattorna till glödheta minfält

Katten Zeb som smög i gräset

Hunden Kid som höll sig i det svala vardagsrummet

Det är alltså bilder från helgens sommarstugevistelse ni skulle ha fått sett. Om jag hade kommit ihåg att ta med mig kameran...

Jag och Sambon, Farmor och Farfar, Bror och Pappsen samsades om utrymmet i stugan.
Vi slog gräs med lie och räfsade.
Bryggan och båten kom i sjön.
Rabatterna rensades.
Två väggar målades.
Vi tampades med myggen, grillade oxfilé, fikade och läste böcker.
Jag stickade.
Vi tog en tur på sjön och njöt av solen, luften och utsikten.
Vi diskuterade utbyggnad för toalett och dusch, kanske fler sovplatser.
Avsaknaden av hängmattor avhandlades.
Vilka träd som behöver tuktas/fällas dryftades.
Bror och jag körde ett litet boxpass i gassande solsken.
Solen må vara varm men sjön var kall.
Mina fötter hade domnat innan jag ens nått slutet av bryggan.
Det var åtminstone uppfriskande med årets första bad.

Som vanligt var jag inte alls sugen på att åka hem.

Nu letar jag efter det ultimata receptet på rabarbersaft och tar det lugnt.
Det får man göra när det är sommarlov!

3 kommentarer:

Cecilia sa...

Åh! Jag minns att jag gjorde rabarbersaft som jag gillade för några år sedan...minns att det involverade en vit plasthink...jag kan kika senare om jag hittar receptet.

Tror din helg påminner om min, katten hos oss heter Ozzy och han gillade inte när jag körde trimmern och man vill inte åka hem...

Heldri sa...

Visst är det härligt med dagar i stugan!

Det låter som att det skulle vara ett sånt recept där saften ska stå i ett par dagar och inte bara kokas. Jag funderar på om de recepten ger mer smak...Det vore jättesnällt om du ville kika efter receptet, rabarbern kommer ju att fortsätta fröjdas hela sommaren så det är ingen panik.

Malin sa...

Låter som en bra helg!