tisdag 18 januari 2011

Ny stickrapport

Vi har passerat mitten av januari och ännu har jag inte färdigställt några projekt. Det är illa, men det har samtidigt sina orsaker. En orsak är att jag har varit ganska stressad över att läsa två kurser parallellt, ständigt har det varit inlämning av PM till beskattningsrätten samtidigt som det har varit inlämning inför seminarium i uppsatskursen. När jag blir stressad eller mår dåligt av andra orsaker har jag en tendens att först starta massor av nya projekt och sedan tappa orken totalt. Den här gången har jag slagit mig själv på fingrarna varje gång jag varit på väg att ta tag i ett nytt nystan. Trots det har sticklusten inte alltid varit på topp. En ytterligare orsak är att jag stöter på lite hinder i min framfart med barnvagnsfilten.


Nu har jag kommit så långt att det är dags för runraden. Stort hinder! Jag kan bara inte med att sitta och bläddra fram och tillbaka i boken för att läsa mönstret för respektive bokstav samtidigt som namnet stickas baklänges. Det blir för mycket för min stackars hjärna. Därför sitter jag nu med ett grafikprogram jag inte helt behärskar och försöker göra ett komplett mönster över hela namnet. Nu när jag tänker på saken kanske det vore enklare att bara scanna boken istället... Det får testas, har jag tur funkar det och går snabbare än det här.

En närbild på min omgjorda valknut med inflätad ring. Det finns ett litet misstag men vad gör väl det, jag tycker det blir snyggt ändå.

När jag tröttnar på alla svordomar över idiotiska grafikprogram (jag vet det är snarare ett fall av SBT* än själva programmets fel) och längtar efter att få grabba tag i stickorna igen plockar jag fram Rick's bane.


Nu är jag förbi där vaden är som störst och har alltså inte så fasligt långt kvar. Som vanligt har jag svårt att bedöma hur mycket garn jag har kvar och när jag måste börja med resårstickningen. Finns det några handgripliga tips?


*SBT = Skit Bakom Tangenterna

3 kommentarer:

disa sa...

Uj uj uj så jädrans fin fint det blir!! =)

Heldri sa...

Kul att höra! Jag får väl erkänna att jag blir oförskämt nöjd. Den kanske blir lite större än planerat, men hellre en lite för stor filt än en för liten.

Hedvig sa...

Hej!

Och tack för din fina kommentar om min klänning! :)
Det gjorde även att jag hittade hit, förstår inte varför jag inte varit här förut... Här fanns ju massor av kul att titta på (du gör verkligen underbara saker, älskar ex. filten) och så får man lyssna på riktigt bra musik till det! Men nu är jag följare så nu ska jag titta in ofta!

Ha en fin dag!
Kram/Hedvig