måndag 3 januari 2011

2010's sista FO

Ribbstickad bolero till Mammsen

Kanske blev armhålet lite stort, men hellre det än för litet.

Mönster: En dag när jag besökte mina kära föräldrar räckte Mammsen mig ett kopierat papper som bestod av ett handskrivet mönster. En av damerna på den pensionärsträff min mor arbetar med hade tydligen haft en bolero på sig en dag som alla andra damer ville ha mönster på inklusive min kära icke-stickande mamma. Mönstret var snarare en beskrivning av hur damen stickat sin bolero än ett regelrätt mönster. Det fanns ingen information om garn överhuvudtaget, bara att stickor nr 7 skulle användas. Antalet maskor som skulle läggas upp var 80 eller 90, 100 eller 110 beroende på storlek och garn (Va? Det menar du inte). Beskrivningen blev liggandes hemma tills jag var på julavslutning med Närkes Handaverk. En av stickerskorna där färdigställde en bolero som inte kunde vara något annat än det jag fått beskrivning på. Nu kunde det bli fart på stickorna!

Garn: Strax efter julavslutningen var Sambon och jag på besök hos mina föräldrar igen. Jag hade tagit med två olika färgställningar av det estniska garn jag köpt i Visby 2008. Det rödgula hade kanske varit det mest självklara valet till min "röda" mamma men pride-garnet vann trots allt på sin dovhet.

Det måste ju synas vem som gjort plagget därför valde jag att placera namnbandet
på insidan av kragen så att texten blir rättvänd när kragen är vikt utåt.

Stickor: 6mm knitpro rosewood. Som ni märker anpassade jag val av stickstorlek efter mitt garn, det påverkade i sin tur maskantalet, om jag inte missminner mig la jag upp 120 maskor. 


Om man som min mor och jag är av det bystiga slaget och vill ha en bolero
som går att stänga framtill utan att formen på boleron blir knasig bör man
nog välja en annan modell, kanske en cirkelstickad variant.

Stickupplevelse överlag: Att sticka 20 cm 2x2 ribb följt av dryga 40 cm 1x1 ribb och sedan 20 cm 2x2 ribb igen är inte det mest avancerade man kan sysselsätta sig med. Det är däremot helt perfekt när man vill vara social och spela sällskapsspel samtidigt som man stickar!

4 kommentarer:

disa sa...

Åh, så fin!! =)

Alexandra sa...

Jätte fin =) vad glad din mamma måste vara :)

Å sa...

Den vart riktigt bra :) Härliga färger!

Heldri sa...

Tack!