torsdag 6 januari 2011

WIP - barnvagnsfilt



En  filt till fadderbarnet är på G. Jag har kommit ungefär halvvägs på det som kommer att bli huvuddelen av filten, högst upp kommer fadderbarnets namn vara stickat i runor. När det är klart ska det stickas en bård som sedan sys fast runt om. Garnet är Novita sju bröder från Rusta, samma som jag bland annat stickat Sambons flättröja i.



Maskorna som är satta på tråd kommer senare att bilda ett djurhuvud. Mönstret till djurflätan kommer från Vikingamönster i stickat av Elsebeth Lavold, en toppenbok med otroligt mycket inspiration. Jag är inte överdrivet förtjust i passformen på majoriteten av kläderna i boken men flätorna och allt runt om kring triggar verkligen ingång min kreativitet.


För att inte mittdelen av filten skulle bli helt tom valde jag en valknut ur samma bok som ovan. Eftersom knuten inte är särskilt stor i originalversionen satt jag i flera dagar och var lätt osocial vid min laptop för att försöka göra om mönstret till 5 knutar som går i varandra. Det var inte helt enkelt och till slut gav jag upp datorarbetet för att istället sticka och korrigera allt eftersom. Det blir grymt bra faktiskt! (Sa hon förvånat, nån som underskattar sin förmåga kanske...) Får se om jag lyckas rita upp flätan när den väl är färdigstickad. Jag kommer inte att ta betalt för mitt mönster och jag kommer givetvis att påpeka att originalet är gjort av Elsebeth Lavold. Hur är det med copyright i så fall? Kommer jag att kunna publicera min variant på bloggen eller t.ex. Ravelry?

(WIP = work in progress eller pågående arbete på svenska)

4 kommentarer:

Nika sa...

Ser verkligen jättesnyggt ut!

disa sa...

Tack så jätte mycket!! Och jämarns så snygg filt du gör!! Som du nog har förstått älskar jag vikingatida mönster och keltiska mönster, runor mm, och din beskrivning av denna filt låter helt otrolig!! Med runor och allt. Den ser ursnygg ut redan!! =)

4U2 sa...

Den är jätte fin redan.

Heldri sa...

Jag måste väl erkänna att jag är rätt nöjd själv!

Flätor är så himla fantastiskt underbara att sticka, jag kanske skulle tillägna flätstickningen ett eget hyllningsinlägg snart...