tisdag 8 februari 2011

Dagens boktips


Dagens boktips är en av de bästa böckerna jag läst på länge faktiskt: Under the Dome av Stephen King. Skam att säga har jag inte läst något av Kings tidigare verk så jag har inget att jämföra med men jag älskar många av filmatiseringarna av hans böcker, The Stand [Pestens tid] och Shawshank redemption [Nyckeln till frihet] för att nämna några. 

Citaten från tidigare recensioner på baksidan av boken skriver saker som "the pedal to the metal", "from one cliffhanger to the next", "energetic" och "addictive". Skoja inte att det stämmer! 

I korta drag handlar boken om  att en mystisk dom/kupol plötsligt omsluter det lilla samhället Chester´s Mill. Och med plötsligt menar jag smärtsamt omedelbart, brutalt utan förvarning; flygplan kraschar in i den genomskinliga barriären, armar kapas, ett murmeldjur klyvs i två och så vidare. Sedan brakar helvetet lös. 

"Ondingen" styr stadens ledning och polisen som marionettdockor, extra poliser i form av buffliga highschool/college killar tillsätts för att "hålla ordning" på allmänheten och de goda baktalas för fulla muggar. Befolkningen sätter sin tilltro till tveksamma ledare, paniken och hjälplösheten sprider sig som en löpeld och förnuftet tycks ha flugit sin kos. Inom tre dagar från domens uppkomst har fyra mord begåtts, det har varit upplopp i mataffären och stans ende läkare har dött.  När jag hade läst en dryg fjärdedel av bokens 877 sidor mådde jag nästan dåligt av tanken på hur mycket mer allt skulle hinna skita sig för de goda karaktärerna innan historien nått sitt slut. Det är nagelbitande spänning från första sidan till.. ja, nu har jag ju inte läst ut boken än men jag tror inte att den blir sämre.


4 kommentarer:

Dea sa...

Då får jag ge mig på King igen när jag har läst ut de andra 15-20 böcker jag har liggandes på hög :) Har i mina yngre år läst några stycken, har ett vagt minne av att jag tyckte de var helt ok.

Alltid kul med boktips!

Malin på tåget! sa...

Ja den har jag varit sugen på ett tag.

Ska jag tipsa tillbaka så säger jag Igelkottens elegans!
Och så säger jag Bunny Monroes död. Två fantastiska otippade böcker. Lysande stjärnor! Tack för dem!

Daniel Engdahl sa...

Är det Epic-hus du använt på bilderna? Seriösa foton hur som helst!!!

Heldri sa...

Ehhh, jag förklarade min idé för Långeman och sen fixade han dekoren... Översta bilden är det även han som är bakom kameran medan jag försöker mjuka upp ljuset för att minska blänket i "domen".