onsdag 23 februari 2011

På stickorna och däromkring

Vi börjar väl med det viktigaste eller hur?! Barnvagnsfilten!


Bården är nu färdigstickad och väntar på att sys ihop med resten av filten. När det mastodont arbetet (vi vet ju alla hur förtjust jag är i montering...) är färdigt är det bara två små djurhuvuden som ska stickas sen är den färdig! Det borde jag väl kunna klara innan den 6:e mars då parveln har dopdag?

Nu när filten är så nära att vara färdig passade jag på att börja om på Hattúrs halsduk. Tanken var ju egentligen att jag skulle skuggsticka den men jag insåg att det kanske var lite väl att testa en ny teknik och samtidigt skapa mönstret själv. Därför har jag gått över till något jag vet att jag kan: dubbelstickning.


Vilken fröjd det var att få sticka med KnitPro's rosenträ stickor i storlek 3,5 mm! De är så lena och behagliga att sticka med och dessutom alldeles perfekt spetsiga. Nagano från Gjestal är lite strävt ulligt men kan nog bli mjukare efter en handtvätt. Halsduken kan nog bli riktigt bra, den kommer att behöva blockas för att alla maskor ska ligga snyggt men då får den ju lite mer längd samtidigt och det vet jag att Hattúr uppskattar. Något Hattúr dock inte uppskattar är att kallas för Hattúr, men det får han finna sig i, i alla fall här på bloggen.

För att ha en enkel, koncentrationsfri tv-stickning som dessutom är liten och behändig att ta med startade jag denna:


FOMEE (friend of my enemy´s enemy) är handlovar i stil med great weekend mitts . Eftersom jag stickar upp resterna av Rick´s bane kommer de att matcha varandra alldeles perfekt. Vem vet kanske lyckas jag fånga banemannen på bild i helgen så det kan bli en FO-bloggning inom kort...

5 kommentarer:

4U2 sa...

Väldigt vad mycket du håller på med. Har köpt ett par Knitpro stickor, hoppas de är så bra som alla säger.
Lycka till.

disa sa...

Den där filten blir helt otrolig!!

Håller med dig, knitpros är härliga att sticka med. =)

Heldri sa...

Jag har hört/läst en hel del som stött på problem med knitpros regnbågsfärgade stickor, bland annat att de flisa sig eller att kabeln lossnat. Den version jag har är en specialutgåva i rosenträ och jag är grymt nöjd. Hoppas du 4U2 blir lika nöjd med dina stickor!

disa: Tack,hjärnan har redan börjat snurra kring funderingar om hur en filt till soffan hemma skulle kunna se ut. Det kommer helt klart bli fler flätstickade filtar, det är ett som är säkert.

Hedvig sa...

Jag är så spänd på att se filten när den är färdig! Tror den kommer bli absolut hur fin som helst! :)

Och halsduken såg ju också spännande ut...

Ha en fin kväll!
Kram

Heldri sa...

Hedvig: Kul att höra!