söndag 24 augusti 2008

Döskalleväska

Mönster: The Pirate queen´s booty bag av Pat Knight
Stickor: Denise st 6mm
Garn: 15 nystan Arctic (8 svarta och 7 gröna)

En mycket underhållande stickning som gick undan. Det var roligt att jag fick lära mig en ny teknik (dubbelstickning) som till på köpet känns väldigt användbar även till annat). överlag ganska enkel stickning som inte var särskilt krävande på något vis.

Innan filtning kändes väskan som en gigantisk säck som jag nästan skulle kunna försvinna i. Om ni jämför med dropskatalogen så förstår ni hur gigantiskt den var.


Efter filtning hade väskan krymp lite mer än till hälften av sin ursprungliga storlek. Den blev otroligt stadig och håller formen väldigt bra. Först blev jag nästan förskräckt över hur mycket den krympt eftersom jag precis vant mig vid tanken på att min väska skulle bli en säck. När jag fått provat väskan lite (och även lyckats spilla lite vin i den på kräftskivan) så känner jag mig väldigt nöjd. Storleken är perfekt, det ryms en hel del men inte för mycket!
Som synes får jag plats med Stitch n´bitch, Stitch n´bitch nation, Sticka - romantiskt och kvinnligt, Sticka i naturfärger, Stickhandboken, Rödeorm samt Prismas uppslagsbok.
Jag har även provat med 6 stycken kubbpjäser och en ringbrynja på 10kg. Inga problem, axelremmarna sviktar inte ens!

Behöver jag säga att jag är nöjd?

Mixology till Sambon är påbörjad och växer stadigt framåt i rask takt. Med lite tur kommer den att passa honom perfekt och med lite otur kommer jag att få repa och sticka den större... Stickor 6½ gör att det går undan i alla fall.

Till nyfikna släktingar (speciellt den som har egen blogg och är tillsammans med min bror) kan jag meddela att julklappsmönster på hemligt projekt är hittat och garn är beställt. Det kommer att bli en riktig utmaning för mig, men sånt är ju bara roligt!

2 kommentarer:

Malin sa...

Låter ju mycket spännande. Och jag hoppas att väskan och allt innehåll höll för vinet, tur att det inte var rött vin som var i glaset! Det hade ju varit lite värre än ett snällt och smarrigt Moselvin..
Nu ska jag njuta av mina nya joggingdojor och hälilägg och hoppas att fötterna återfår sin forna glans! Annars är det bara att pila tillbaks till doktorn igen. kanske det finns nån medicin utan en massa biverkningar som en Malin inte vill ha!

Agata sa...

Vilken kul väska! Dubbelstickning står på min borde-lära-mig-lista, men än har jag inte kommit till den punkten.

Tack för din kommentar!