onsdag 15 april 2009

Planerad framtid + tulpansjal

Nu är jag anmäld till höstens studier och vet i princip redan vad som bör läsas nästa vår. Det kommer nog bli fortsatt tufft men roligt.

Nu till mer stickrelaterade saker - Tulpansjalen växer till sig!
På den lilla bilden ser ni både mönstret och den något mer korrekta färgen ordentligt. Jag är halvvägs igenom den 5:e repetitionen av diagram 2. Jag tror att det kan bli lite litet med bara 7 repetitioner totalt innan det är dags för bårdmönstret, även om spetssjalar har en tendens att växa en hel del vid blockning. Det vore trevligt att få en riktigt mysig axelsjal och då får jag nog räkna lite för att se hur många repetitioner som behövs för att maskantalet åter ska stämma med nästa diagram. Roligt är det i alla fall och fort går det. (Under sjalen ser ni förövrigt den nya påskduken jag köpte på loppis för några veckor sedan, ganska vårig eller hur?)

2 kommentarer:

The Malin sa...

Jag har inte riktigt kommit så långt, men eftersom jag inte har i alla fall gjort klart 4:e varvet på 3:e repetitionen av diagram 2. Men nåt verkar ju saknas då det skulle bli en 2 meter bred sjal om man gjorde den stora.

Ikväll kommer jag nog att komma en bit då Linus är på träning. Då har jag ju nästa 2 timmar för mig själv.

Heldri sa...

Något som göra en viss skillnad är att den stora sjalen är stickad med 5mm sticka och vi stickar med 4mm.

När jag tittar på mönstret så tycker jag inte att det kan finnas så mycket som missats. I texten där det står om Kaavio 2(diagram 2) är den enda siffran som indikerar antalet repetitioner 7. Men jag tror inte att det ska vara så svårt att bara fortsätta med diagram 2 tills man blir nöjd.