fredag 17 april 2009

Stickprogress

Nu har jag stickat klart den 7:e repetitionen av diagram 2. Jag spännde ut överkanten ungefär lika hårt som jag kommer att blocka sjalen och mätte sedan ena halvan. 61 cm per halva gör 122 cm på hela överkanten. Eftersom diagram 3 och 4 motsvarar 2 repetitioner av diagram 2 i höjd räknar jag med att sjalen skulle få en överkant på totalt 146 cm (122 cm + ungefär 12 cm * 2) och det känns lite litet. För att vara på den säkra sidan och slippa repa upp har jag räknat på hur mönstret fungerar om jag ökar antalet repetitioner av diagram 2. Det tycks inte vara några som helst problem; för varje extra repetition av diagram 2 kommer antalet gånger rapporten i diagram 3 stickas att öka med 2 samtidigt som rapporten i diagram 4 kommer att stickas 1 extra gång.

Summa sumarum: jag kan i lugn och ro sticka vidare på diagram 2 tills jag är nöjd med längden. Min uppskattning i nuläget är att jag kommer att sticka ytterligare 4 repetitioner (totalt 11 rep.) och borde då ha en sjal som mäter ungefär 190 cm i överkant.

Hängde ni med?

2 kommentarer:

Malin sa...

Ja jag hängde med. Och eftersom ett enhälligt (?) beslut om att åka till stugan fattades medans jag skriver detta så kommer jag ta med min stickning och stickbeskrivning och kämpa på att komma ifatt...

Malin sa...

och det gick så där att komma ifatt.. Fascinerande vad jag blev störd av allt möjligt. Jag har alltså suttit framför teven, på veranda, bredvid Sambon och det har gått bra. Men i lördags gick det inte alls. Snart så får jag se hur den ska se ut medans du får njuta av det färdiga resultatet. :)