söndag 7 november 2010

Tröja till Långeman

'Cause I love You


Mönster: Jag har utgått från mönstret till Mixology som finns i Son of Stitch 'n' bitch, men fick räkna om det mesta eftersom stickfastheten inte stämde för fem öre. Dessutom har jag delvis gjort om ärmen till en nån "saddle-shoulder" variant för att få flätan att gå från ärm till krage och de räta i 2x2 resåren är också flätade. Modellen sitter otroligt bra på Sambon och är lätt att anpassa efter garntyp, tycker jag. Ett stort plus är att ärmarna stickas uppifrån och ned vilket gör att vi hela tiden kan testa hur de sitter och se till att de blir tillräckligt långa. Det är varken första eller sista gången jag stickar en tröja till Långeman enligt den här modellen. Flätmönstret kommer från Elsebet Lavolds bok Vikingamönster i stickat, jag lade bara till småflätorna på var sida för att rama in eller förstärka intrycket av flätan.


Garn: Ett drygt och ganska billigt garn från Novita kan man köpa på Rusta och när man ska sticka tröjor till en Sambo som kallas Långeman är det inte helt fel med just billigt och drygt i kombination. 7 bröder heter garnet och innehåller 75% ull och 25% polyamid, 150g/300m. Garnet känns ganska strävt vid stickningen och luktar lite konstigt men efter en tvätt med fintvättmedel blir plagget mjukt och följsamt. Det här fina ljusgrå garnet har färgnr 048. Jag tror att det gick åt ganska precis 6 nystan, jag har nämligen för mig att vi köpte 10 nystan för att vara på den säkra sidan och jag kan bara hitta 4 nystan i stashen.

Ränderna på ryggen är efter tvättställningen där tröjan fick plantorka efter tvätt och beror alltså inte på min stickning...
Stickor: Eftersom tröjan började stickas redan i februari då jag inte hade mina underbara rosenträ stickor från knitpro valde jag addi lace 4mm som är alldeles underbara de med på sitt sätt.


Stickupplevelse överlag: Egentligen har det här varit en trevlig stickning. Varför har det då tagit 9 månader att sticka klart tröjan? När plagget började bli större blev det ganska varmt att ha i knät och då valde jag mindre och svalare projekt ibland. Sen skulle det plockas upp maskor för ärmar och då sjönk intresset igen. Varje gång jag plockade upp stickningen efter ett långt uppehåll tänkte jag "men det här är ju roligt ju, varför stickar jag inte oftare på tröjan?" men när jag sedan la ifrån mig stickningen var det så enkelt och lockande att plocka upp en annan stickning eller påbörja nåt nytt istället för att sticka vidare. Ibland är man bra konstig!

Resultatet är hur som helst riktigt bra. Jag är sjukt nöjd och Sambon har fått en ny favorit. Han fascineras fortfarande över att han kan få tröjor som är tillräckligt långa i ärmarna utan att vara minst 2 nr för stora i kroppen! Tröjan blev stor och mysig utan att vara bylsig eller för stor.

3 kommentarer:

Pixi sa...

ASSNYYGG!!!! UJag håller oxå på med en tröja till min karl,så härligt när den blir klar för det är verkligen långtidsprojekt o Johnny Cash,LOVE HIM!!=)

Daniel Engdahl sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Daniel Engdahl sa...

Ja den blev verkligen grymt snygg! Och den ser ännu bättre ut i verkligheten.