måndag 22 augusti 2011

Gotland del 4, Lördag

Dagens planerade utflyktsmål var Torsburgen och Trullhalsar. Avtagsvägen till Trullhalsar missade vi totalt, så första stoppet blev Torsburgen. 

När jag och Sambon besökte platån 2005 hade naturen fortfarande tydliga spår av den skogsbrand som härjat 1992. I år kunde vi konstatera att många av de fallna, eldhärjade träden ligger kvar men det var en betydligt grönare miljö som mötte oss denna gång.

Det är i stort sett lodräta branter  i väster, norr och öster på platån.

Utsikten går inte av för hackor!
På den nordvästra delen finns ett flertal grottor att utforska. I år lyckades Sambon hitta nedgången till den djupaste av dem.  Den är 16 m djup och kallas Burglädu. Man behöver inte vara någon avancerad speleolog för att ta sig in i grottan.

"Jo'rå, det ska nog gå att ta sig in här"


En skreva högt upp på väggen fotad utifrån


Insidan av grottan, en lång hall snarare än Bergakungens sal
Foto: Sambon
Efter Torgsburgen åkte vi söderut lite lätt planlöst; En fika med många spindlar som sällskap vid kursgården Snäckan, besök i en fin hantverksbod, någon loppis (Varför sätter så många ut sina loppisskyltar precis där man ska svänga? Då missar man ju avfarten och det är inte alltid det passar att vända inom rimlig tid) och sedan en jakt efter bensinmack. På hemvägen såg vi till att inte missa vägen till Trullhalsar. 

Tänk er känslan i Bram Stokers Dracula när de rider i  ilfart för att hinna ta skydd innan solen går ned och  vampyrerna kommer. Precis så var det! Skulle solen gå ned innan vi kom fram till alla gravrösen? Trullhalsar är en av mina favoritplatser på Gotland så jag ville verkligen få se en skymt av det innan allt dagsljus var borta.

Vi hann!





6 kommentarer:

Malin sa...

Spelunking rockar.. Jag brukar dock se till att ha så olämpliga kläder och skor som möjligt. Senast: Kjol, tights och sandaler. (eller om jag kanske fatiskt hann dra på mig riktigt skor.

Trullhalsar är skrämmande, och vackert. När vi var där var det två korpar som korpade sig lite och bidrog extra till känslan. Skulle knappt våga vara där när det är mörkt.

Heldri sa...

hehehe du beskrev just den klädsel jag hade, visserligen ganska promenadvänliga sandaler men kanske inte den klädsel som är bäst lämpad för spelunking.

Hedvig sa...

Jättekul att få se alla Gotlandsinläggen! :)

Malin sa...

Sambon påminde just om att jag faktiskt hade handväskan med mig också.. Tänk så det kan gå. :)

Usch vad jag inte skulle orka nåt sånt idag... Riktigt segt!

Heldri sa...

Hedvig: Roligt att höra- för det kommer fler ;)

Malin: handväska - check,det med ;) Ytterst erfarna speleologer har alltid handväskor med sig, var skulle man annars ha alla nödvändigheter?

disa sa...

Vad roligt det är att få se alla dina bilder!! Trullhalsar verkar vara en fantastisk plats!! =)