måndag 29 augusti 2011

Gotland del 5, Visby

På söndagen rev vi vårat läger och tog en tur till Lummelundagrottorna innan vi fick tillträde till lägenheten vi hyrt för medeltidsveckan. De första 3 åren jag och Sambon besökte Visby under Mtv bodde vi i Enhörningens läger. Egensydd paviljong som var som en bastu på morgonen, spindlar bland kläderna, iskalla duschar, ingen enkel möjlighet till vettig kosthållning - nej, numera ser vi till att ordna bekvämare boende.


Under Mtv blev det inte lika mycket fotat som under helgen. Medeltidskläder och stora kameraväskor är lite väl anakronistiskt för min smak, tyvärr.  Därför är det en hel del som inte finns dokumenterat:
  • En fantastisk stadsvandring med munken Carolus, en enastående berättare med enorm kunskap om Visbys historia
  • Eldshowen Skönheten och Odjuret framförd av Narrarna
  • Improbataljen som vi skrattade gott åt nästan varje dag
  • Marknaden med en blandning av fint hantverk, god mat och allmänt krafs
  • Loke i Nordergravar, blev dock bara att vi såg en kväll av olika anledningar
  • Massor av gyckel föreställningar: jag visste till exempel inte att Dea var assistent till Arkadia och en riktig hejare på att trolla fram ägg
  • Osedliga sånger med Kristin i Kapitelhusgårdens källare: varmt, svettigt och väldigt oanständigt 
  • Shopping på Kränku - ett måste när man är i Visby
  • Slaget vid Mästerby, men det såg jag knappt - publiken var stor och jag kort, så jag gav upp och satte mig vid ett träd för att brickväva lite medan jag hörde slaget refereras av Dick Harrison.

 Det vi gjorde som fastnade på bild kommer i nästa inlägg om Gotlandsresan...

1 kommentar:

disa sa...

Låter som en hel underbar upplevelse, fy så jag vill dit nästa år!! =)