tisdag 16 juni 2009

Bloggad bolero


Mönster: Delvis Minisweater a.ka. Boobholder av Stefanie Japel, kombinerat med spetsmönstret "Tulpanspets" ur Bonniers stora bok om stickning, samt lite eget huvud och många provningar. När masktäthet och garnkvalitet inte är stämmer med mönstret och kroppen kanske inte riktigt är anpassad för "one-size fits all" modeller är det bara sticka, prova, repa, sticka, prova som gäller.

Garn: Struktur från Järbo. 45% bomull, 45% akryl och 10% polyamid - kanske inte en drömblandning men var faktiskt inte så hemskt ändå. Garnet är krispigt vitt med en fin lyster som ger det där lilla extra. Det luddade en del när jag stickade men det färdiga plagget verkar inte ludda och det är huvudsaken för mig. Jag har faktiskt ingen aning om hur många gram jag använde, jag stickade upp 3 fulla nystan á 50g och 1 påbörjat sedan tidigare samt repade den bolero jag stickade förra sommaren som aldrig blev färdigmonterad och använde en del garn från den. Visst kan man väga boleron nu men det känns inte nödvändigt.

Stickor: Denise 4mm, funkade väldigt bra ihop med garnet. Ibland är jag inte överförtjust i Denisestickorna men ibland är de riktigt riktigt bra, mycket beror på garnet och storleken på stickan.

Stickupplevelse överlag: Lättstickat och snabbt projekt. Jag blev sugen på fler plagg i bomull även om bomull inte är lika förlåtande som ull utan visar alla skavanker i en ojämn stickning. Det största pluset är nog att jag har fått en större förståelse för hur uppifrånochner koftor/boleros/tröjor är konstruerade. Nu känner jag mig mer redo att försöka mig på en egen design i framtiden, det är ju faktiskt inte värre än att man får räkna lite, sticka, prova och eventuellt repa upp och sticka om! Det största minuset är nog vädret som inte tillåter ljuva sommarklänningar med fina små krispiga boleros.

Broschen har jag gjort av en träplatta (och broschnål) från Panduro som jag grundmålade vit och sedan dekorerade med en passande servett genom decoupage.

Största frågetecknet: ska inte jag vara hård, rockig och svartklädd egentligen? Eller kanske är det så att jag helt enkelt råkar gilla olika saker oavsett genre...

2 kommentarer:

Malin sa...

Så fint det blev. Kanske den passar till ett regnigt midsommar? Eller på semestern?
Eller precis när som helst egentligen!
Fram för fina saker oavsett genre.
Apropå semester, när ska vi hinna planera och bestämma saker?

Heldri sa...

Tack! Jag är oförskämt nöjd själv faktiskt. Den åker nog definitivt ner i semesterpackningen men får nog stanna hemma på midsommar. Jag vill inte ha mer regn nu!!!

Bra fråga om semester. Kan ni inte bo i stugan med oss och F&F nästa helg om vädret tillåter? Så skulle vi kunna planera lite då...