onsdag 3 juni 2009

Tips för tältsemester önskas

Sambon och jag planerar att åka på bilsemester med tält någon gång i juli. Södra Sverige har vi funderat på och har inga direkta resplaner ännu. Vi tänker packa ned både badkläder och medeltidskläder - jag vill bada i havet, viket spelar mindre roll och skulle vi stöta på en medeltidsmarknad på vägen är det inte dumt att kunna besöka den i dräkt.

Hur du några tips på sevärdheter i södra/mellersta Sverige (från Örebro och söderut)? Någon speciell camping du kan rekommendera för oss med tält? Härliga badplatser? Shopping? Kulturella upplevelser av olika slag? Spännande erfarenheter eller saker vi borde tänka på?

Överös mig!

Ps. Malin behöver inte oroa sig för att jag skulle glömma bort tentan - jag har repeterat samtliga kapitel utom ett som jag sparar till morgondagen då jag även tänker repetera föreläsningsanteckningarna. Sen hoppas vi att jag har fullkoll på allt som kan tänkas florera på tentan...

6 kommentarer:

Malin sa...

jag rekommenderar östkusten (kivik och neråt = Österlen) Där kommer nog vi spendera en del av sommaren. Det finns ett underbart ställe som vi förra gången fastnade för som skall återbesökas. Sök Havängsdös.. Vacker fint underbart.

Och jag har köpt garn. Mjukt underbart fint och glatt garn!

Malin sa...

högt upp på västkusten är det klippigt och härligt också. Nära Norge. Men, mycket norrmän och partande ungdomar kan göra tältandet till ett h**vete.

Och är man nära Helsingör kan man också ta en tur till Danmark, och det är härligt. Man förstår inte vad de säger, men det är fint!

Heldri sa...

Havängsdös var helt i vår stil, tack för tipset! Sambon hade funderingar på att vi skulle ta oss ända ner till Ystad och då är ju Kivik på vägen.

mc-chick sa...

Öland är ju aldrig fel! Där finns ju eketorps borg. Där är lite medeltidsaktiviteter tror jag. Kolla eketorp.se

Heldri sa...

Jag har faktiskt aldrig varit på Öland - skäms på mig - så det kanske är på tiden. Eketorp såg häftigt ut, om vi hamnar på Öland blir det garanterad ett besök där.

Tack för tipset!

Martin sa...

jag vågar inte lova att det är värt en omväg, men om ni har vägarna förbi malmö-trakten så är jakriborg http://www.jakri.se/ garanterat ett festligt fikastopp. ett nybyggt bostadsområde i medeltida stil.