tisdag 2 juni 2009

Konsten att ha en karaktär

Jag har funderat på en bolero jag skulle vilja sticka för att ha till "porslinsklänningen" jag köpte förra sommaren. I lördags började den mentala bilden av hur boleron skulle se ut att ta form men jag lovade mig själv att inte börja sticka förrän tidigast torsdagkväll. Fram till dess ska jag nämligen försöka fokusera mig på tentaplugg om dagarna och sticka vidare på sambons väska på kvällarna. Boleron kommer att grunda sig på Boobholder men jag ska försöka lägga till en mönsterspets som heter Tulpanspets från Bonniers stora bok om stickning. Spännande med lite semi-freebasande.

Men sen var det det där med att ha karaktär...
Tillåt mig presentera början på Boobtulipboleron. Garnet är Struktur från Järbo, stickorna 4 mm denise. Än så länge har jag lite svårt för att klura ut hur jag ska kombinera alla ökningar för puffärmarna med spetsmönstret, men det löser sig nog.
Och jodå, studierna går riktigt bra - 7 kapitel avklarade idag. Klassisk musik är väldigt stimulerande för studier. Stickningen har jag hållt till enbart kvällstid. Duktigt!

3 kommentarer:

Malin sa...

men du är ju galen.... Jag har ju inte ens blockat min tulpansjal och du har redan kommit så långt..

Heldri sa...

men det var ju så roligt! Och så började jag faktiskt sticka på boleron igår så jag har inte gjort allt idag... ;)

Att försöka få ihop de olika mönstren är lite av en utmaning och det är onekligen skönt efter tulpansjalen...

Malin sa...

kul. Men glöm inte bort tentan.. :)

Jag är avundsjuk på alla dina projekt. Jag måste helt enkelt ha ett eget sommarprojekt. Eftersom allt jag gör tar mig en halv evighet så kanske en vinterbasker vore lämplig... Eller en annan sjal, eller nåt..