torsdag 13 augusti 2009

Det grönskas och växer



Kommer ni ihåg lille Barry, han som blev hittat i grusgången vid sommarstugan? Dagarna har gått och Barry börjar bli en riktigt stor vinbärsplanta. Han kanske inte är en buske än men det tar sig. Nu får han inte längre plats på hyllan utan har fått flyttat till balkongbordet.

Finns det något sätt att se om det är en svart- eller rödvinbärsbuske innan den bär bär?



Blacky har också växt - något alldeles förskräckligt till och med. Tydligen kan/ska man toppa tomatplantor för att de inte ska skjuta alldeles i höjden utan koncentrera sig på att ge tomater, det visste inte jag... Nu vet jag det... Nästa år ska jag komma ihåg det också. Blacky är inte ensam längre heller där på balkonggolvet. Farmors och Farfars sallad hade växt till en mindre skog så vi (jag och Farfar) grävde upp en plantade som jag tog med mig hem. Långeman och jag har nu planterat Greeny i en urna och hoppas på att salladen därmed ska klara sig lite längre än om den hade legat i kylskåpet utan omvårdnad. Ett experiment som känns ganska roande helt enkelt.




Greeny till vänster och Blacky till höger






Det inte bara grönskas och växer på den vegetiva fronten utan det växer även på stickfronten. FLS är nu flera nystan lång och ser ut så här:

Blogger tycker tydligen att ni behöver träna nackmuskelaturen lite genom att tilta huvudet åt höger för att se bilden rätt, alternativt tilta skärmen åt vänster...

5 kommentarer:

Frida sa...

En liten hjälp att bestämma vilken vinbärssort är att lukta på bladen. De svarta luktar mer, lite svartvinbärsaktigt. Fina grejjer du gör!

Nika sa...

Fint att de har namn:-)

Malin sa...

Superfin kofta också.. :)

Jag har fastnat på min. Väntar på inspiration. Det är mycket roligare med spets!

Malin sa...

och skrämmande är att den fina gröna verkar ha gömt sig alltför väl. Jag hittar den inte :o

Heldri sa...

Frida: Då tror jag nog kanske eventuellt att Barry är en rödvinbär, för han luktar nästan ingenting. Tack för tipset och berömmet:)

Nika: Absolut, anonyma växter är så opersonligt.

Malin: Tack, tack. Jag tror det kan bli bra. Det här spetsmönstret är dock lite tjatigt eftersom det går över sju maskor och fyra varv. Lätt att memorera men ganska tråkigt att utföra. Angående sjalen - har du försökt klura på när du hade den sist?