tisdag 3 november 2009

Mask utan maskor - del 3

Då var det hög tid för den tredje och avslutande delen av mask utan maskor. Egentligen hade jag tänkt publicera det här inlägget innan halloween så ni skulle ha haft en liten chans att göra schyssta masker. Som vi alla vet går det inte alltid som man tänkt sig och jag var själv inte färdig med min mask förrän natten innan maskeradfesten. Nåväl, nåväl här kommer i alla fall fortsättningen.

När ditt gipshuvud har torkat är det dags att börja forma det rysliga utseende som masken ska få. Vanlig modellera duger alldeles utmärkt till syftet och det är bara att kleta, skulptera, riva dän, forma om, fundera, betrakta, kleta mer och så vidare tills önskat resultat är uppnått. Som ni ser på bilden ovan har jag gjort några försök med den lila leran innan jag fastnade för dessa "åsar". Min tanke vid den här tidpunkten var att låta hela masken vara hudfärgad med ett väldigt högt hårfäste för att sedan sätta ringar (som piercings) längs med åsarna.

Sambon ångrade sig inte lika många gånger som mig och har här lagt sitt första lager latex på masken

När du är nöjd med ditt nya utseende är det dags att börja latexa. Vill man vara riktigt seriös och få en mer detaljrik mask skall man i detta läge göra en gipsmask av det modellerade ansiktet för att sedan pensla den med latex. När man lägger latex direkt på modelleran kommer mindre detaljer att försvinna i och med att latexlagren "slätar ut" dem. Att först göra en gipsmask tar dock mer tid än vad som fanns inför denna tillställning.

Det är inte helt enkelt att blanda till en vettig hudfärg...

Som synes på bilden använder vi oss av "skumgummipenslar" som vi lindar in i plastfolie. Latex börjar att torka ganska fort och skulle man använda vanliga penslar skulle de klibba ihop omedelbart. Orsaken till plastfolien är helt enkelt för att kunna återanvända samma pensel (tidigare har vi använt plastfolie på vanliga penslar men det finns stor risk att stråna gör hål på folien och då har man snart en latexklump av hela penseln i alla fall).
Se till att alltid ha ordentligt med flytande latex på penseln, så fort det blir det minsta torrt kommer den latex som redan är penslad att vilja fästa ihop med vad helst den får kontakt med. Därför är det även viktigt att låta varje lager torka ordentligt innan nästa lager "målas" annars kommer du få en mask med väldigt många klumpar och ojämnheter. På bilden ovan har jag målat mitt elfte lager vilket är det första lager då jag även tillsatt lite färg i latexen. Vi brukar använda oss av vanlig allmogefärg från panduro. Orsaken till att inte ha med färg i alla lager är att färgen späder ut latexen och gör den lite mindre spänstig. Tretton till femton lager brukar ge en tålig mask.

Medan jag väntade på att latexen skulle torka mellan de olika strykningarna fick jag idén till ett litet experiment som totalt förändrade utseendet på min mask.

Jag latexade fast kuddvadd i ett tunt lager för att sedan måla med flera olika röda nyanser och lite svart. Visst ser det lite ut som en skalpering?

När du är färdig med latexandet ska hela masken pudras med t.ex. talk. Som jag nämnt tidigare fastnar latex i allt, särskilt i andra latexdelar men detta avhjälps genom att talka. Det är viktigt att talka både ut- och insida av masken medan du försiktigt vränger den av huvudet.


Nu är din mask färdig för användning! Vid påsminkning är det viktigt att tänka på att ha helt ren hud - inget smink, ingen hudcreme, ingenting utan bara nytvättad hud - annars fäster inte mastixen ordentligt. För att dölja latexskarven kan man använda dermavax vilket jag inte orkade göra inför festen.
För att få "skalperingen" glansig igen efter talkningen lånade jag lite av sambons Water effects och det funkade kalasbra.

För inköp av latex, mastix, dermavax, fetsmink etc rekommenderar jag: Mapont & Co eller Eksons (vi brukar dock köpa vår latex från Hellström & Nylöw i Örebro, som dessutom är grymma leverantörer av skinn och läder).

Det var allt från Mask utan maskor. Visa gärna upp era egna masker!

1 kommentar:

Malin sa...

Läbbigt!