tisdag 17 november 2009

Som utlovat...

Operakoftan

eller
Koftans kofta-kofta
eller
Ren och sann kärlek


Den som tycker att det är hemskt att blanda rutigt och randigt är bara feg...

Mönster: Jag la upp samma antal maskor som på FLS, men var ganska inspirerad av Koftans kofta vad gäller randningen och konceptet. Öka gjorde jag så mycket som det behövdes och provade hela tiden så det passade.

Garn: Opera från Coats HP- ett underbart merinoullgarn som jag inte alls förstår varför de har tagit ur produktionen. Lagom löst tvinnat, ljuvligt mjukt och alldeles underbart!

Stickor: Minns faktiskt inte koftan (har ju varit färdig sedan september), men jag gissar på antingen Denise eller AddisLace troligen 4mm

Stickupplevelse överlag: Underbart rakt igenom. Garnet praktiskt taget stickar sig självt, som att skära smör med brinnande motorsåg. Underbart, underbart, underbart och fantastiskt fantastiskt. Att sticka raglan uppifrånochner har jag lovordat förut, det är så skönt att slippa alla sömmar!
Jag är grymt nöjd med min kofta och loppisknapparna passar ju som handen i handsken. Knapphålen kanske kom lite för nära kanten men vad gör väl det när allt annat är så fantastiskt?
I användning har koftan snart tjänat in de 300 kr garnet kostade.

Inga kommentarer: