onsdag 18 november 2009

Mer färdigt

Stulpen


Pulsvärmare, handlovar, halv-vantar, torghandskar - kärt barn har många namn och i det här fallet heter de Stulpen.

Mönster: Stulpen av Petra med bloggen Woll normal. Ett trevligt och lättstickat mönster med ett av de mest lättöverskådliga diagram jag någonsin stött på.

Garn: Opera från Coats HP, rester från Operakoftan. Garnet inhandlades i Ystad under den härliga semesterresan genom södra Sverige. Tyg- och garnaffären, vars namn jag aldrig la på minnet, hade fått in ett tillfälligt parti som de sålde för bara 30kr per nystan. Jag köpte 10 nystan, 5 av den här underbara ljungtonen och 5 mörklila. Till Opera koftan gjorde jag av med 4 nystan mörklila och drygt 3 av de ljungfärgade. Jag uppskattar att jag efter mina fina Stulpen har ungefär 20% av ett nystan. Undrar vad jag kan hitta på med lite ljung och 1 nystan mörklila - garnet är för underbart för att inte stickas!

Stickor: Jag stickade magic-loop på mina Addi Lace 4mm. Kanske min mest använda sticka? Om inte annat så slåss den mot Addi Lace 3mm om första platsen.

Stulpen möter Bambina,
mer om Bambina och "Elefantkyrkogården" i ett framtida inlägg.


Stickupplevelse överlag: Det går ju inte att säga annat än att det var en underbar stickning igen. Det känns som att jag inte gör så mycket annat än lovordar mina stickningar men det är ju så fantastiskt roligt att sticka. Extra roligt är det när garnet är mjukt och följsamt, stickorna är bekväma i händerna och mönstret lätt att förstå. Precis så var det att sticka Stulpen!



Ett hjärtligt välkommen hit till alla nya besökare som hittat hit via Fröken C´s fina blogg! Lämna gärna ett litet fotavtryck efter er i form av en kommentar och känn er alltid välkomna tillbaka.

3 kommentarer:

Frugan sa...

hej! =)

Malin sa...

Fina stulpen blev!

Jag sitter just nu på Stockholmståget och svär tyst för mig själv. Dumma sjuklingar! Dumma lokförare och dumma dumma tåg!

Heldri sa...

Frugan: välkommen hit!

Malin: Jupp, jag är oförskämt nöjd! Är världen dum mot en malin idag? Hoppas det blev bättre under dagen