tisdag 18 maj 2010

Läslust



Men se där har Stefan Mählqvist fel, dagen boktips är inte alls Repor i en bordsskiva av Guus Kuijer...

Förra sommaren när jag hade så mycket fri tid började jag läsa Sagan om Isfolket för andra gången. Första gången var jag arbetslös och slukade minst två böcker om dagen, den här gången gick det betydligt mer långsamt. En av orsakerna var att jag denna gång störde mig mer på det dåliga språket och att Margit Sandemos egna åsikter så tydligt skiner igenom hos vissa karaktärer. En annan orsak till bristande läslust var höstens studier som gick i ett rasande tempo och gjorde mig tämligen apatisk på fritiden.

För några veckor sedan hade jag äntligen nått mitten av bok 47 och det var således dags att sluta läsa. (Sista delen av sista boken försöker Sandemo övertyga läsaren om att sagan är sann och det behöver man inte läsa mer än en gång om ens det...) Ett lyckligt sammanträffande inföll då jag precis fått hem en bokleverans med kurslitteratur och Johan Theorins senaste bok: Blodläge. Hans två tidigare böcker (Nattfåk och Skumtimmen) läste jag förra våren och jag minns att de var svåra att lägga ifrån sig. Så var även Blodläge. Nutida mordgåtor blandas med mystik och sägner - en bra blandning som levereras med ett enkelt och trivsamt språk.

När jag hade slukat Blodläge dök jag ned i lådan under sängen för att se vad som mer fanns oläst. Den andra systern Boleyn av Philippa Gregory tittade uppfordrande på mig från toppen av lådan. Detta är egentligen första boken i serien men för att få hela berättelsen i kronologisk ordning hade jag sedan tidigare läst Den första hustrun som handlar om Katarina av Aragonien som i Den andra systern Boleyn får se sin make Henrik VIII förälska sig i först Mary och sedan Anne Boleyn. Det här är böcker som gör att jag får för lite sömn om kvällarna, böcker som jag verkligen inte vill lägga ifrån mig. Bra språk, en känsla för historia och hovintriger, svartsjuka, avundsjuka, maktgalningar och girighet. Idag ska jag påbörja nästa del i serien, I drottningens närhet som utspelar sig under åren då Katarinas och Henriks dotter Maria styrde England.

Tudor-tiden är en spännande era fylld av intriger. Jag hoppas att ni alla har sett den fantastiska serien The Tudors som visades på svt annars finns den bland annat att köpa här .

2 kommentarer:

Nika sa...

Kul att du läser Sandemo och Gregory. Jag har inte läst om isfolket-serien sedan gymnasiet men tror jag skulle störa mig på samma saker som du. Gregory är ju lysande bra på att skapa fängslande böcker. Jag väntar på att få låna "the white queen".

Heldri sa...

Nika: ja jag såg just på bokus att det är en ny serie av Gregory. Definitivt ett måste för sommarens lata dagar!