fredag 7 maj 2010

Rytmisk sjal

Get ryhthm


Mönster: Feather and fan triangle shawl av Cheryl Oberle från boken Folk shawls. Det finns en hel del fint i den boken (Ravelry).Vi får väl se vad det blir härnäst, för nu är jag sugen på fler sjalar!


Garn: Estländskt, tvåtrådigt ullgarn, samma som jag använde till Mr Greenjeans (som förövrigt väntar på att repas upp och bli en ny kofta med bättre passform). Jag gillar verkligen färgskiftningarna i det här garnet! Det är lite strävt, eller ganska strävt rättare sagt men underbart ulligt och efter en tvätt så är det mycket mjukare än när jag stickade sjalen.


Stickor: Jag ligger ju som bekant lite efter med min FO-bloggning och jag stickade sjalen mellan den 16/1 och den 28/1 utan att skriva upp vilka stickor jag använde. Jag kan ju gissa på att det, min vana trogen, med all säkerhet var addi lace rundsticka, mycket möjligt att storleken var 4mm.

Stickupplevelse överlag: Det rätstickade partiet tog en halv evighet och när det sedan skulle ökas till ve och förbannelse för att få till snibbar höll mitt garn på att ta slut. Efter att ha räknad lite för att få rätt antal maskor kvar för spetsmönstret repade jag upp ganska mycket av det rätstickade och det blev bra. Själva feather and fan spetsen var rolig att sticka och jag är väldigt nöjd med resultatet. Den passar väldigt bra över axlarna och hålls ihop med en brosch ärvd av mormor.

6 kommentarer:

Pixi sa...

Jättesnygg!!!=)

Heldri sa...

Pixi: Tack och roligt med någon ny som hittat hit!

Cecilia sa...

Fin sjal!
När jag läste din rubrik började en ändå äldre sång rulla inne i min skalle, I'v got rythm. Kul med musikassociationer!

Heldri sa...

Cecilia: Tack! Visst är det härligt med musik och som kanske märks är jag inne i en Johnny Cash period...

~●Helena Pettersson●~ sa...

Jättefin!! :D

Heldri sa...

Helena-rutan: tack :)