lördag 9 april 2011

Förstlingen


Hundtandsmönstrat Mp3 -fodral


Mönster: Hundtandsmönster från Stick handboken. Jag lade upp maskor med samma teknik som när jag dubbelstickar, d.v.s. växlade mellan garnerna för en snygg "fläta". Efter några upprepade försök där jag dragit åt tråden för hårt lyckades jag tillslut hitta en teknik som passade mig. Boken rekommenderade att hålla en färg i vardera hand men det funkade inte alls för mig, i stället höll jag båda garnerna över pekfingret som vanligt (precis som jag gör vid dubbelstickning). När fodralet var tillräckligt långt maskade jag av ena sidan och stickade ett lock på den andra. Därmed fick jag alltså testa både att sticka runt och att sticka fram och tillbaka - inte helt fel när det var första gången med flerfärgsstickning.

Garn: Freedom Gorgeous från Twilleys of Stamford, färg nr 704 (natur) och färg nr 707 (brun). Ett riktigt trevligt garn av 75 % bambu och 25 % nylon, en av överraskningarna från Hemlis 7. Enda negativa med garnet är att det har lätt att dela sig t.ex. otvinnade det sig ganska mycket vid uppläggningen. Annars är det väldigt mjukt, känns svalt och har en härlig lyster.


Knappen är ett gammalt loppisfynd från i somras då jag köpte en stor burk fylld med blandade knappar.

Stickor: Addi lace rundsticka storlek 4mm. Jag stickade fodralet med magic loop, att testa en ny teknik på strumpstickor kändes föga lockande...


Jag glömde/tänkte inte på att göra ett litet knapphål för sladden till hörlurarna. Som tur var gick det att försiktigt peta den igenom maskorna, när andan faller på ska jag försöka att sy nån typ av kantning för att stärka upp lite runt det hål som nu uppstått.

Stickupplevelse överlag: Det har länge stått på min att-göra-lista att lära mig flerfärgsstickning. Dubbelstickning har jag ju kunnat i några år nu men "riktig" flerfärgsstickning har av någon anledning känts lite läskig. Egentligen vet jag ju att det inte finns något som är svårt, det handlar bara om att lära sig det och inlärningsperioden kan variera från projekt till projekt, så jag förstår inte att jag drog ut så på tiden innan jag tog tag i det här. Och tänka sig, det var ju faktiskt vare sig svårt eller läskigt! Nu är jag sugen på att försöka mig på ett par flerfärgsstickade vantar - there´s no stopping me now!

1 kommentar:

Dea sa...

Det vart riktigt bra :) Ska också ge mig på flerfärg bara huvudet slutar snurra.