måndag 20 september 2010

Med sprättaren som bästis

I lördags var det pysseldag tillsammans med Å och Nika (samt allas respektive även om Retro och den engelske gentlemannen föredrog datapyssel framför tyg eller liknande).

Jag försökte få en yllestuv att se ut som en kjol och det gick väl hyfsat. Linningen bråkade mycket med mig (därav rubriken på dagens inlägg) och jag hann inte riktigt färdigt. Bilder kommer alltså när knapparna är klädda och fastsydda och knapphålen är gjorda.

Tyget på bilden ovan har inget med helgen att göra. Det sydde jag en riktigt lyckad klänning av i somras när jag skulle på begravning och som vanligt har den inte lyckats fastna på bild än. Bilden visar även ett av de bästa hjälpmedel som finns för sömnad: en krithållare. Jag föredrar att använda vanliga skolkritor när jag ska rita ut mönster och med denna eminenta hållare (som jag inte har någon aning om var man kan få tag på) behöver jag aldrig bli pudrig om fingrarna.

Under sommaren kom jag igång riktigt bra med symaskinen. Jag insåg återigen att man kan sy annat än medeltidskläder. När jag nu tycker att det är så tråkigt och hopplöst att leta kläder i butikerna kan jag ju lika gärna sy dem själv i stället. I förrådet ligger tyg till två ylleklänningar, en i manchester samt minst fyra yllekjolar. Nu är det mest en fråga om tid och inspiration!

Inga kommentarer: