onsdag 8 september 2010

Slit och släng

Mina normallånga men tydligen ovanligt breda fötter med känsliga hälar gör att jag har väldigt svårt att hitta bekväma skor. Ett par månader med skavsår är vad jag brukar få räkna med när jag köper nya skor. Det klämmer på tårna och jag får skoskav på hälarna oavsett om det är kängor, finskor eller tennisskor jag ska gå in. Men ibland händer det omöjliga, jag hittar ett par skor som passar som handen i handsken eller ja som foten i den bekväma skon. Då går det så här:


Jag går och går och går och älskar mina skor tills jag en dag upptäcker att jag måste zick-zacka mellan vattenpölarna för att inte bli blöt om fötterna. Sen går det några veckor och till slut hjälper det inte att zick-zacka längre. Det oundvikliga är ett faktum, det är dags att leta nya skor igen.

Den här gången hade jag tur och hittade nästan omedelbart mitt nästa slit-objekt. Jag fick hem dem samma dag som vi skulle åka till Tallinn och jag gick helt emot min magkänsla och tog med dem som enda promenadsko på resan. Hela fredagen gick vi gata upp och gata ned i Tallinn och jag fick inte ett enda skoskav. Det var bara bekvämt! Kanske skulle jag ta och köpa på mig ett helt gäng nu när jag vet att de passar, så besparar jag mig våndan när de slutligen faller i bitar.

Inga kommentarer: