torsdag 9 september 2010

FO!

North Roe Shawl

Ve och fasa! Jag har inte uppdaterat mina färdiga objekt sedan mitten av juni. Man kan ju börja fundera på vad sjutton jag gjorde i somras egentligen. Här kommer i alla fall en sjal som påbörjades den 8 maj och var färdig den 18 juni. Den är stickad till Långemans syster som firade födelsedag i slutet av juli, för en gång skull var jag alltså ute i god tid.


Mönster: North Roe Shawl (Ravelry-länk) designad av Odile Buatois-Brande. Det här var andra gången jag stickar North roe och det är lätt att komma ihåg, roligt att sticka och blir väldigt fint.


Garn: Kampes entrådiga i samma lila färg som jag stickade min Sagittaria i.

Stickor: Jag började sticka sjalen direkt jag kommit hem med mina knitpro rosewood stickor, skulle de kännas lika underbara som de ser ut? Jag valde storlek 4,5mm och blev verkligen inte besviken på känslan hos stickorna.


Stickupplevelse överlag: Stickorna gjorde det till en ren fröjd att sticka. Garnet är tunt men har ganska mycket "hullingar" som gör att det känns lite strävt. Jag hade funderingar på att sticka in lite pärlor i den sista mönsterrapporten men jag kunde inte bestämma mig för var jag ville ha dem. För att inte skrota pärlorna helt sticka jag in dem i avmaskningen, en pärla i varje spets. Pärlorna är ganska små och hyfsat nära garnet i färg så de blev kanske lite mer diskreta än nödvändigt.



Bakom kulisserna
:

Om den så kallade kryptallen kryper mer vertikalt än horisontellt kan det vara bra att ha en lång Sambo som kan hjälpa till med FO-fotograferingen.

5 kommentarer:

Malin sa...

Fin FO!
och kul att du hittat schyssta skor också..

Cecilia sa...

Ah! En lila dröm, så fin!!!

Heldri sa...

Tack, tack!

Anonym sa...

Långemans syster är jätteglad för den fina presenten! Har den förvarad på ett säkert ställe i väntan på att kvicksilvret ska falla... :)

Lilli sa...

Oh, så vacker och snygg sjal!! Och jag som älskar lila :) Den har du verkligen gjort fint (älskar dessutom sjalar) Ha det gott!