måndag 24 oktober 2011

Återbesök: första tröjan

Via Ravelry hittade jag till det här blogginlägget
Vilken bra idé! 
Ofta är jag väldigt nöjd med ett projekt när det är nyligen avslutat och FO-bloggas, men vad händer sen? Blev plagget lika använt som jag trott? Klarade garnet av tvätt och slitage? Dessa aspekter kommer ju inte fram vid FO-bloggningen men kan vara nog så intressanta både för mig själv och för andra som kanske tänker sticka efter samma mönster eller använda samma garn till ett projekt. 
Här kommer därför en utvärdering av ett tidigt projekt.


Första tröjan

Mönster: Omlottkofta från "Sticka - romantiskt, modernt och kvinnligt" av Lene Holme Samsoes
Stickad storlek: XL 
Garn: Karisma superwash färg nr 48.
Färdigställd: Maj 2007 
Följt mönstret: Oja, vid den här tiden i min stickning var jag inte mycket för att avvika från mönstret och prova egna alternativ.  

Hur ofta används den?  Räknas aldrig som ofta? Den är alldeles för stor och hänger över axlarna på ett mycket ocharmerande vis. Jag har för mig att stickfastheten stämde (jag skulle dock inte svära på det) men den är väldigt mycket större än de 106 cm som storlek XL skulle ha i bystvidd. 
Hur har den hållit sig? Om man inte använder något så slits det inte. Vilket sammanträffande!  
Hur har garnet fungerat? Det har väl legat till sig nu och borde fortfarande fungera utmärkt i ett annat projekt, jag gillar ju karisma. Det här var den tidigare varianten av karisma, nu har de ju ändrat tjockleken något även om jag inte minns hur mycket och åt vilket håll. 
Vad gillar jag? Jag gillar f'ärgen! Det är fortfarande en snygg modell, men kanske inte på mig.  
Vad skulle jag ändra på? Jag skulle definitivt sticka den mindre! Sen skulle jag även kunna tänka mig att sticka den som bolero och göra resåren alldeles efter att omlotten är färdig. Det tror jag skulle kunna bli snyggt till mina klänningar med mycket vidd i kjolen.
Kan jag rekommendera mönstret? Eftersom det var den första tröjan jag stickade hade jag lite problem med att läsa vissa delar av mönstret, främst när det skulle minskas för ärmhål samtidigt som det minskades i framkanten. Men jag vill nog ändå tycka att det är ett ganska lätt mönster att ge sig i kast med. Håll koll på stickfastheten och mät delarna för att göra en uppskattning om storlek innan tröjan sys ihop bara så ska det nog gå bra.
Slutligt utlåtande: För att vara min första tröja är jag ändå ganska nöjd, trots att jag aldrig använt den. Vi får se om jag tycker att det går att sy in den lite eller om jag ska repa. Om jag repar återstår ju beslutet om att sticka samma tröja fast mindre, göra en bolero efter mönstret eller sticka något helt nytt.  

2 kommentarer:

Hedvig sa...

Vilken utmärkt idé! Det kan nog vara nyttigt att titta tillbaka på det viset, då lär man sig nog något om sig själv... :)

Heldri sa...

Ja, som att jag ofta stickar för stora kläder. Missbedömer jag min storlek eller har jag fel stickfasthet trots att jag mäter? Troligen en kombination.

Ett extra plus är alla nya idéer som bubblar upp!