fredag 28 oktober 2011

En vecka i bilder

Måndag: rensade svamp och la på tork,
ett arkivsystem kan användas till mycket

Måndag: kokade äppelsaft av senaste kassen äpplen från Dr D

Klyfta äpplen, skala och skiva ingefära (eller släng i en kanelstång för en smak av äppelkaka) , täck med vatten och tillsätt lite citronsaft. Koka äpplena mjuka, sila och koka upp med socker. Resultatet blir en god saft som passar utmärkt som måltidsdryck. 



Måndag: Rönnbär som efter kokningen silades
och sedan kokades till vackert klarröd gelé

Tisdag: Jag började plocka ordning vid sybordet,
ny förvaring skulle fixas och projektlådan rensas

Onsdag: Färdig, så när som på att anslagstavlan ska  upp på väggen och
tavlan som fina vätten målat med  kaffe ska hängas upp på anslagstavlan.
 På tavlan står det: Det enda man har tid med när man inte har tid är att ta en paus
Den nya förvaringsmöbeln är ett exempel på ikeahack; två minibyråer (finns ej kvar i sortimentet) är basen. Med hjälp av sambon och dr D sågade jag av den ena byrån på mitten och fick två grundare byråer som passar perfekt till knappar, band mm. Stommen är målad med patineringsmedel och lådorna är decoupagade med rosservetter. Temat i vardagsrummet är rött och mörkbrunt och samma rosmönster återfinns på blomkrukorna.

Onsdag: Jag sorterade wips och garn i min soffhörna, hittade kryp och förfasades.

Onsdag: Nu ser man golvet och det är lite bättre ordning  bland wips och stickor.
Plyschsoffan utan banandoft skymtar till vänster.

Torsdag: ingen bild. Bakade bröd som blev så där och en tårtbotten som kunde varit i ugnen lite längre. Diskade, sökte jobb (håll tummarna) och ställde saker på sin rätta plats.

Fredag: ingen bild. Slänger sopor, dammsuger och torkar golv, gör köttgryta med rotfrukter, lägger ihop tårtan. Firar födelsedag med släkten!

Lördag tänker jag ta en promenad, sticka och umgås med Dea och Retro!

söndag är det pysseldag med föreningen, Dea har lovat tårta och Ejnot pratade kanelbullar. Själv tänkte jag hålla med te och kaffe, sittplats och glatt sällskap. Sticka massor tänker jag också göra.




3 kommentarer:

disa sa...

Härligt när man har fått ordning! =)

Dea sa...

Grattis gumman! Hoppas du får en kanondag. Ses imorgon.

Hedvig sa...

Väldigt höstig start på veckan med äppelsaft och svamp. Mysigt! :)