onsdag 5 oktober 2011

Mormors knappskatt


I fredags hälsade jag på mamma en sväng och hade turen att få med mig Mormors knappskatt hem. En stor kartong full med blandade knappar! Nu håller jag som bäst på att sortera dem efter färg och jag hittar många favoriter:



De bruna knapparna av flätat läder är charmiga men jag gillar även de mörkbruna med beige mitt. Sen tror jag inte det syns på bilden med en av de gråbruna knapparna ser nästan ut som en uggla, något som fick mina tankar att gå till en liten ugglekofta till Brorsbarnet. Än så länge har jag hittat 3 sådana knappar så det kan ju funka om jag gör en kofta som bara knäpps upptill.



Det finns flera lite större svarta eller grå knappar som skulle passa bra till koftor i samma stil som February Lady Sweater eller Shalom.



 De gröna plastknapparna som imiterar flätade knappar hoppas jag innerligt att det ska finnas fler av i kartongen. Detsamma gäller några av knapparna i metall med blomslingor.



Vita knappar finns det gott om, plast och pärlemor. Bäst tycker jag om pärlemorknapparna som inte har vanliga knapphål utan är helt släta och har en ögla på baksidan. 



De klädda knapparna i rött och vitt misstänker jag att mormor hade på en klänning av städrocksmodell, så dessa planerar jag att försöka hitta ett matchande tyg till och använda till en egen klänning. De stora mörkröda, skimrande knapparna är också fina favoriter.

Det mest spännande med alla dessa knappar, förutom att fundera på vilket typ av plagg de en gång kan ha suttit på, är att komma på idéer till plagg de kan få utsmycka i framtiden!

2 kommentarer:

Hedvig sa...

Här har hänt mycket under min bortavaro ser jag. Vilken härlig knappskatt! :)

disa sa...

Underbar skatt det där! Jag fick en sån efter farmor, under mina unga år slarvade jag tyvärr bort största delen av den. Men lite har jag kvar. =)